•  

Van pinpas naar app: bankieren via social media.

29 October 2014

Onder de naam Knab Social heeft de bank het betalen via Facebook en een SMS mogelijk gemaakt. Dit is een goed voorbeeld van een innovatie om je als financiële dienstverlener te onderscheiden.

Het bankieren via social media is niet nieuw, maar Knab is de eerste Nederlandse bank die het introduceert. Al in 2011 introduceerde Commonwealth Bank Kaching uit Australië een betalingssysteem via Facebook, telefoonnummer of e-mailadres. In 2013 heeft Google het mogelijk gemaakt geld over te boeken via Gmail. Ook de andere Nederlandse banken blijken interesse te hebben in deze toepassing. Het zal een kwestie van tijd zijn tot ook de andere Nederlandse banken social banking mogelijk gaan maken.

Hoe werkt social banking? 
Via de app van Knab is het voor rekeninghouders van de bank mogelijk om bij het overboeken van geld te kiezen voor het overboeken naar een telefoonnummer of naar een vriend op Facebook. Stel, een vriend heeft je een bedragje geleend . Via Facebook kun je de lening eenvoudig weer terugbetalen. Bij het kiezen voor het overboeken via Facebook, moet je contact maken met Facebook. Vervolgens kan er een overboeking worden aangemaakt op de reguliere manier. Daarna kies je een vriend uit je Facebook contacten die het bedrag moet ontvangen en maak je het bedrag over. De ontvanger krijgt een bericht met een link naar een beveiligde omgeving waar het rekeningnummer op kan worden gegeven waar het bedrag heen moet. Het overboeken naar een telefoonnummer gaat via een SMS. In de SMS zit een link naar een website van Knab waar het rekeningnummer kan worden opgegeven. Vervolgens wordt er nog een beveiligingscode via de SMS verstuurd. Hiermee kan de overboeking afgerond worden.

Zit Nederland te wachten op Knab social?
De ontwikkelingen in het betalingsverkeer zijn de laatste jaren hoofdzakelijk gericht op eenvoud en gemak. Het overboeken via SMS en Facebook biedt zeker een extra gemak. Het is mogelijk om bedragen over te boeken zonder dat je het rekeningnummer van de ontvanger hoeft te weten. Als je beschikt over het telefoonnummer of als je een verbinding hebt via Facebook is het overboeken al mogelijk.

Financiële dienstverleners moeten mee in de verdere digitalisering
Verzekeraars en banken moeten mee in de verdere digitalisering. De bank Knab heeft dit goed begrepen en loopt op meerdere fronten voor op de andere in Nederland actieve banken. Klanten moeten centraal gesteld worden en ze moeten benaderd worden via de kanalen waar ze actief zijn. Financiële dienstverleners kunnen niet meer wachten tot ze gebeld worden. Ook de advisering zal meer online moeten en minder in het bankgebouw, bij de assurantie tussenpersoon of aan de keukentafel bij de klant. In de toekomst zal de nadruk meer moeten liggen op het innoveren en minder op de producten of de diensten.

Meer weten op het gebied van online marketing en social media? Neem dan contact op met Realimpact via www.realimpact.nl of bel op 026- 2100.202 en vraag het intakeformulier aan zodat wij u gericht kunnen helpen!

Juul Dijkhuis (LinkedIn profiel) is blogger bij Realimpact en schrijft over de kansen en de uitdagingen voor de financiële sector in de online marketing. Zijn constatering is dat de kracht van social media door veel banken, verzekeraars en financiële instellingen tot op heden wordt onderschat.

 

 


Referenties

rienk
"Na verloop van tijd kwamen er vanuit het online kanaal meer en meer leads binnen. Naast een toename in volume merken we dat gedurende de periode ook de kwaliteit toenam. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas."
- Zeilmakerij Buitink, Duiven

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV