•  

Social belangrijk voor verzekeraars

15 September 2014

Verzekeraars als Centraal Beheer, FBTO en OHRA richten zich rechtstreeks op de klant. Verzekeraars zoals Reaal, Nationale Nederlanden en ASR proberen juist verzekeringen af te sluiten via een assurantieadviseur. Juist de verzekeraars die traditioneel via een assurantieadviseur verzekeringen laten afsluiten, richten zich steeds meer op het rechtstreeks afsluiten via het internet. Het verstrekken van informatie via social media wordt hierbij steeds belangrijker.

Door de mogelijkheden op het internet wordt de assurantietussenpersoon steeds minder belangrijk. Meer en meer worden er verzekeringen afgesloten via vergelijkingssites. Waarom zou je een verzekering afsluiten via een assurantieadviseur, terwijl de mogelijkheid bestaat om met hetzelfde gemak zelf tientallen verzekeraars met elkaar te vergelijken? De vergelijkingssites worden ook steeds geavanceerder waardoor het nu ook mogelijk is om polissen te vergelijken op de voorwaarden. De verzekeraars onderkennen het gevaar, en investeren in andere distributiekanalen.

Verzekeraars zetten prijsvechters in de markt
De grote verzekeraars zagen voor de autoverzekering jaren geleden al in dat ze mee moesten met de prijsvechters. Massaal hebben de grote verzekeraars labels in de markt gezet die goedkoper autoverzekeringen aanbieden. Op deze manier zijn verzekeraars als Allsecur, Ditzo en Inshared ontstaan. De laatste jaren blijkt dat ze nog een stapje verder moeten gaan. Ze moeten met de tijd mee om bestaansrecht te houden.

Inzetten op social media
Verzekeraars stemmen hun beleid af op de huidige tijd. Je moet zijn waar je klanten zijn! Op social media dus. Via Twitter zijn verzekeraars tegenwoordig goed te bereiken. Webcare teams zitten voor de klant klaar om vragen zo snel mogelijk te beantwoorden. Een paar jaar geleden werden vragende consumenten nog doorverwezen naar de tussenpersoon, maar tegenwoordig houdt de verzekeraar de lijntjes kort. Ook via Facebook zoekt de verzekeraar de interactie met de potentiële klant. Een andere effectieve manier om de potentiële klant te benaderen, is door te zorgen voor antwoorden op vragen. Door het koppelen van weblogs aan hun website proberen verzekeraars de klant te lokken naar de website. Jaren geleden was dit nog ondenkbaar.

Het verstrekken van informatie om de klanten te lokken
Om via het internet verzekeringen af te kunnen sluiten, moet de klant uiteraard eerst naar de website komen. De meeste consumenten gaan niet voor hun plezier op zoek naar de websites van verzekeraars. Wel willen ze snel antwoorden op vragen vinden. Voor verzekeraars is het zaak om op bepaalde onderwerpen goed te scoren in de zoekopdrachten van Google. Dit doen verzekeraars door informatie te delen op weblogs. De kracht van het online kanaal is aangetoond door bedrijven als Hoyhoy en Independer. Door online informatie te delen zorgen zij ook nog eens voor een uitstekende positie op belangrijke zoekwoorden op internet.

De verzekeraars weten dat ze mee moeten in de nieuwe ontwikkelingen in verzekeringsland. De focus ligt steeds meer op de eindklant en steeds minder op de bemiddelaar van verzekeringen.

Over de auteur
Juul Dijkhuis (LinkedIn profiel) is blogger bij Realimpact en schrijft over de kansen en de uitdagingen voor de financiële sector in de online marketing. Zijn constatering is dat de kracht van social media door veel banken, verzekeraars en financiële instellingen tot op heden wordt onderschat.


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV