•  

Rich Snippets – opvallend en effectief

6 July 2015

Een Snippet laat zich het best omschrijven als een korte beschrijving van een webpagina. Deze beschrijving zie je staan in de zoekresultatenpagina (SERP) van een zoekmachine. Een Rich Snippet is een meer aangeklede, dus meer opvallende versie daarvan. Om dit toe te lichten, zie je hieronder van beide een voorbeeld.

Stel je zoekt op ‘Batavus’. Het resultaat onder de URL ziet er dan met een gewone Snippet als volgt uit:

De SEO-ervaren lezer, ziet meteen dat de meta-omschrijving niet goed is toegepast door deze beheerder. Deze ontbreekt of is te lang waardoor de tekst door de zoekmachine wordt afgebroken en er staat geen call-to-action in vermeld.

Het resultaat met daarin een Rich Snippet verwerkt, ziet er zo uit:

De oranje klantbeoordelingssterren zijn in dit voorbeeld de Rich Snippets. Zij vallen meer op tussen de zoekresultaten, met de toenemende kans dat bezoekers eerder op dit resultaat zullen klikken. En meer bezoekers, levert hopelijk ook meer conversie op!

Hoe zet je Rich Snippets in?
De manieren om Rich Snippets toe te passen in de praktijk zijn:

  • implementeren via je CMS (indien optie aanwezig) of
  • de gegevens gestructureerd aangeven in de HTML-code. Per Rich Snippet legt Google uit wat de code daarvoor is.

Dat laatste punt is een wat ingewikkelder manier, zeker als je (nog) niet veel ervaring hebt met de HTML-code. Maar schrik niet, de moderne CMS’ en (ook Wordpress) maken het veel eenvoudiger om de Rich Snippets toe te passen. Welke manier je ook kiest, het doel blijft hetzelfde: op gestructureerde wijze extra informatie over de webpagina aan de zoekmachine verstrekken.

Welke Rich Snippets bestaan er?
Houd er rekening mee dat je Rich Snippets niet te pas en te onpas kunt gebruiken voor iedere content. Je kunt Rich Snippets implementeren aan de volgende items:

  • Recensies (zie voorbeeld hierboven);
  • Personen
  • Producten
  • Films en video’s
  • Recepten
  • Evenementen
  • Apps
  • Artikelen
  • Bedrijven
  • Muziek

Twijfel? Check de Rich Snippetstool
Google heeft een zeer handige Rich Snippetstool die wordt aangeduid als de Structured Data Testing Tool.Hiermee kun je checken of je voor jouw Rich Snippets de juiste code hebt toegepast.

Geen garanties
Rich Snippets toepassen geeft nooit een garantie dat deze snippets ook daadwerkelijk door de zoekmachine worden opgepakt en als zodanig worden getoond in de zoekresultaten. Dit hangt onder andere ook af van de rest van de content van de webpagina. Komt de content bijvoorbeeld wel overeen met de Rich Snippets, of wordt de bezoeker misleid? Ook kunnen er fouten in de code of de omschrijving staan. Een andere reden is dat de site nog te weinig pagina’s bevat of heel recent pas online is.

Meer weten over Google of Rich Snippets? Neem contact op met onze adviseur online marketing! Bel 026-2100.202, mail naar info@realimpact.nl of laat je contactgegevens achter. Wij bellen je dan zo snel mogelijk terug!

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

marte
"De samenwerking is PARSHIP zeer goed bevallen. Het project is professioneel opgepakt en we zijn voorzien van deskundig advies over de gehele linie."
- Marte Arink, Parship

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV