•  

Inzicht in online koopgedrag - enkele begrippen

22 October 2014

Uit onderzoek is gebleken dat de hoeveelheid moeite die mensen moeten doen om een bepaald product online aan te kunnen schaffen, van grote invloed is op het doen van herhalingsaankopen. In dit artikel wordt ingegaan op enkele begrippen die belangrijk zijn bij het krijgen van inzicht in online koopgedrag.

De laatste jaren is het aantal webwinkels enorm gegroeid. Om nieuwe bezoekers online te laten converteren, adverteren webshopeigenaren via Adwords, proberen zij de vindbaarheid in Google te verbeteren en breiden zij het productassortiment uit. Door de grote concurrentie is productkwaliteit en het aanbieden van redelijke prijzen echter niet meer genoeg. Hierdoor is het van belang om de determinanten van aankoopintenties te bepalen. Enkele belangrijke begrippen hierbij zijn:

Klantwaarde: de evaluatie van het gebruiksgemak van de website, gebaseerd op de percepties van klanten. Enerzijds bestaat deze evaluatie uit de voordelen die er uit het gebruik van de site worden behaald (bijvoorbeeld de mate van service die er wordt aangeboden) en anderzijds uit de opofferingen die er moeten worden gedaan, zoals tijd en risico. Op het moment dat deze factoren in balans zijn met elkaar, is de kans dat een klant in de toekomst nog een keer terugkomt op de site het grootst.

Intentie tot herhalingsaankopen: de intentie van een bezoeker om een webshop nogmaals te bezoeken om een bepaald product aan te schaffen. Dit is tevens de beslissing van een klant om een bepaalde binding aan te gaan. Een manier om de intentie tot herhalingsaankopen te vergroten is bijvoorbeeld retargeting. Met retargeting is het mogelijk om bezoekers die de webshop al eens hebben bezocht opnieuw te bereiken via advertenties op websites van derden.

Klantbevrediging: de mate waarin het gebruik van de site voldoet aan de verwachtingen van een online bezoeker. Het meten van de klantbevrediging geeft inzicht in de mate waarin je webshop succesvol is in het aanbieden van producten of diensten.

Ondanks de snelle ontwikkeling van e-commerce activiteiten, is het aantal succesvolle webwinkels relatief klein. Dit komt voornamelijk vanwege het feit dat er nog te weinig aandacht wordt besteed aan de online klantbeleving. Stel de klant dus centraal, en zorg ervoor dat bezoekers niet meer stappen hoeven te ondernemen dan noodzakelijk is om een bepaald product aan te schaffen. Met bovenstaande begrippen in het achterhoofd kun je er dus voor zorgen dat online shoppers niet meer halverwege afhaken, maar daadwerkelijk het virtuele winkelmandje bereiken.

Wilt u weten wat Realimpact als online marketingbureau kan betekenen op het gebied van online klantbeleving en online koopgedrag? Of nieuwsgierig hoe u bezoekers opnieuw kunt bereiken via retargeting? Bezoek dan de website www.realimpact.nl of bel op: 026-2100.202.

 


Referenties

rienk
"Na verloop van tijd kwamen er vanuit het online kanaal meer en meer leads binnen. Naast een toename in volume merken we dat gedurende de periode ook de kwaliteit toenam. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas."
- Zeilmakerij Buitink, Duiven

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV