•  

Importeren en exporteren van data in en uit AdWords

1 September 2014

Dit artikel - deel 3 in een reeks van 7 artikelen over het automatiseren van AdWords - geeft uitleg over het importeren en exporteren van data via AdWords.

Automatiseren van Adwords: Exporteren en importeren

Exporteren en importeren

Het is mogelijk data uit een .csv-bestand te exporteren uit AdWords Editor, een programma dat u gemakkelijk eerst kunt downloaden. In het exportbestand staan allerlei kenmerken van uw campagnes, zoals keywords, descriptions, budget, enzovoorts. U kunt op de lopende campagnes uit AdWords aanpassingen doen in het .csv-bestand en het bestand vervolgens weer importeren. Zo hoeft u niet steeds één voor één handmatig aanpassingen te doen. Een export uit AdWords Editor kan al snel een groot bestand worden. Dat komt omdat er voor ieder uniek kenmerk een aparte regel wordt gemaakt. Een export is daarom met name handig om kleine wijzigingen in 1x door te voeren voor bijvoorbeeld alle advertenties. 

Een voorbeeld van een bestand om te importeren vindt u hier. Hoe het exporteren en importeren binnen Adwords precies in zijn werk gaat, kunt u hier lezen. Er is ook een video over gemaakt.

Importeren en exporteren met Bing Ads

Als u in de Verenigde Staten adverteert met uw producten, is het goed om te weten dat daar de zoekmachine Bing ook redelijk populair is. Google heeft in de USA een marktdekking van zo’n 70%, daarna is Bing een belangrijke speler. Ook Bing heeft eenzelfde soort tool als Google AdWords. Als u al gebruikt maakt van Google AdWords en Bing Ads als een aanvulling op uw online advertentiestrategie ziet, dan kunt u dezelfde importsheet ook in Bing Ads invoeren.

Automatisch importeren en exporteren met AdWords via speciale software

Zoals hierboven beschreven kunt u handmatig een excelsheet importeren en exporteren in uw AdWords account. Echter, er bestaan tevens speciaal ontwikkelde web based softwareprogramma’s waarmee uw instellingen vergaand te automatiseren zijn.

Fictief voorbeeld: webshop Bikers Point verkoopt fietsonderdelen en accessoires voor fietsen. De eigenaar heeft in het verleden veel verschillende campagnes handmatig beheerd, maar heeft vanwege groei van zijn bedrijf recent een softwareprogramma aangeschaft. Dat moet hem helpen bij het meer gestroomlijnd beheren van de campagnes. Via een feed op de website - of vanuit een database - laat hij de software gegevens inlezen van alle producten, zoals categorie, productnummer, productfoto’s en prijs. Vervolgens laat hij de software volledig automatisch campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en advertenties genereren en live zetten.

Het aanmaken van advertenties gebeurt via een of meerdere templates. Uiteraard kunt u zelf altijd handmatig allerlei aanpassingen daarop doen. De software biedt echter nog meer mogelijkheden. U kunt productprijzen bijvoorbeeld dynamisch maken. Verandert de prijs op uw site, dan verandert de prijs in de advertentie automatisch mee. Is de voorraad van een product op? Dan zet Google AdWords automatisch een advertentie op pauze, zodat deze tijdelijk niet meer zichtbaar is. Is de levertijd anders? De software exporteert dus alle gewenste data automatisch naar de lopende advertenties in AdWords.

Het voordeel van web based software is dat het kan zorgen voor optimalisatie (betere kwaliteit) van uw campagnes en voor meer rendement. Daarnaast is het vaak een integraal systeem: vanaf 1 plek beheert u alle campagnes over meerdere zoekmachines. Ook maakt het systeem een koppeling met webanalysesoftware (zoals Google Analytics) en werkt de software intelligent/intuïtief.  

Automatische biedmanagementsystemen

Ook bestaan er automatisch biedmanagementsystemen. Deze werken op basis van algoritmen, waarmee het optimum wordt gezocht tussen een hogere conversie en lagere kosten. De systemen passen de CPC (cost per click) van campagnes en zoekwoorden aan die het best presteren. Zo profiteert u van een daling van de gemiddelde kosten per klik en een verhoging van uw ROI (Return on Investment).

De combinatie van speciale web based software met een automatisch biedmanagementsysteem (vaak als module van de software verkrijgbaar) kan zorgen voor een behoorlijke stijging van uw online conversie. Aan de ene kant zijn uw advertenties altijd up-to-date en aan de andere kant ligt de focus op de zoekwoorden en advertenties die het meeste opleveren. Dit blijkt een interessante combinatie voor veel bedrijven. 

Handboek Automatiseren AdWords voor dummies

In het handboek ‘Automatiseren AdWords voor dummies’ zijn alle artikelen over dit onderwerp verzameld. Er staan voorbeelden in, tools en do's en dont's. Download het handboek Automatiseren AdWords voor dummies


Referenties

rienk
"Na verloop van tijd kwamen er vanuit het online kanaal meer en meer leads binnen. Naast een toename in volume merken we dat gedurende de periode ook de kwaliteit toenam. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas."
- Zeilmakerij Buitink, Duiven

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV