•  

Automatische regels aanmaken in AdWords

29 July 2014

Dit artikel - deel 2 in een reeks van 7 artikelen over het automatiseren van AdWords - geeft uitleg over de mogelijkheden van het aanmaken van regels binnen AdWords.

Automatiseren van Adwords: regels aanmaken

De omvang van het automatiseren van AdWords heeft u helemaal zelf in de hand. U bepaalt zelf hoeveel budget u besteedt en waar u dat precies aan besteedt. Vervolgens laat u Google AdWords het werk doen. Hoe dat werk gedaan moet worden, inhoudelijk dus, bepaalt u eveneens zelf. Dat gaat door middel van het aanmaken van automatische regels. Door deze regels weet Google precies wat u van AdWords verwacht. Er bestaan teveel basisregels om op te noemen. Hieronder geven we enkele voorbeelden.

Voorbeelden van automatische regels in AdWords

Als u uw zoekwoordbod wilt verhogen als uw advertentie niet meer wordt weergegeven op de eerste pagina met resultaten, kunt u daarvoor een automatische regel instellen in AdWords. U kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor een bod waarmee u bovenaan komt te staan, of ergens op de eerste pagina. Dat kunt u zelf instellen, ook als dat slechts voor een paar uur van de dag moet het geval moet zijn. 

Fictief voorbeeld: Restaurant Het Nieuwe Baarsje in Amsterdam staat bekend om de goede kwaliteit van zijn kaart. Uit ervaring weet de eigenaar dat klanten met name in de ochtenduren tussen 9 en 10.30 uur plaatsen reserveren voor de lunch, en voor diner reserveren tussen 13 en 15 uur. Om nieuwe gasten aan te trekken is het dus belangrijk om gedurende die uren een vooraanstaande online positie te hebben. Op andere ‘time slots’ wil het restaurant wel online vindbaar zijn op de eerste pagina, maar hoeven ze niet bovenaan te staan. Dit soort automatische regels kunnen met AdWords worden ingesteld.

Ook is het mogelijk Adwords campagnes te plannen via het aanmaken van een regel. Als u internationaal actief bent en op zaterdagnacht lokale tijd een speciale campagne wilt starten voor een buitenlandse markt, dan kunt u daar aparte regels voor instellen. Het systeem doet vervolgens het werk terwijl u slaapt!

Andere voorbeelden zijn: het automatisch onderbreken van slecht presterende Adwords campagnes, het stopzetten van campagnes wanneer die een bepaald budget hebben bereikt, of het laten sturen van een e-mail als het volledige campagnebudget is bereikt. Er zijn maximaal 100 automatische regels per gebruiker van een account mogelijk.

Bewerken van automatiseerde regels in AdWords

Zodra u geautomatiseerde regels binnen Adwords heeft ingesteld, kunt u de regels op elk gewenst moment inschakelen, onderbreken, bewerken, verwijderen, filteren of ongedaan maken. Al uw acties kunt u bijhouden in uw regellogbestanden. Meer uitleg, en voor een uitgebreide handleiding over het instellen van automatische regels in AdWords, kunt u zich wenden tot de helppagina’s van Google.

Handboek Automatiseren AdWords voor dummies

In het handboek ‘Automatiseren AdWords voor dummies’ zijn alle artikelen over dit onderwerp verzameld. Er staan voorbeelden in, tools en do's en dont's. Download het handboek Automatiseren AdWords voor dummies


Referenties

rienk
"Na verloop van tijd kwamen er vanuit het online kanaal meer en meer leads binnen. Naast een toename in volume merken we dat gedurende de periode ook de kwaliteit toenam. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas."
- Zeilmakerij Buitink, Duiven

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV