•  

Adverteren op Instagram

15 April 2014

Michael Kors trapte de bal af door als eerste merkt te adverteren op Instagram. De foto van een horloge genereerde binnen 18 uur 33.985 nieuwe volgers; dit is 16 keer het gemiddelde aantal volgers die een standaard post oplevert.

Adverteren op Instagram

Adverteren op Instagram is op dit moment een hot topic maar in ons land voorlopig nog niet mogelijk. Toch kunnen we op dit moment al iets opsteken van onze verre buren overzee.

Instagram is begonnen als mobiele applicatie waarbinnen het delen van foto’s wordt gekoppeld aan sociale netwerken als Facebook, Twitter, Tumblr en Flickr. Door de filters die aangeboden worden kan de gebruiker zijn snapshots van een bijzonder effect voorzien. Voornamelijk was de applicatie bedoeld voor de jonge visueel georiënteerde medemens die de wereld graag een kijkje in zijn al dan niet spannende leven geeft. Doordat het aantal Instagram-gebruikers over tijd flink toenam, besloot Facebook, najaar 2012, het bedrijf over te nemen. Onder invloed van de commerciële grote broer gaf Instagram begin oktober 2013 te kennen dat het zich ook ging richten op betaald adverteren.

Adverteren op Instagram an sich is niet nieuw en neemt vaak de vorm van inspirational branding aan. Het succes van de onbetaalde ‘advertentie’ zit in de persoonlijke relatie die een brand met zijn volgers aangaat,  door een kijkje te geven achter de schermen. Het shirt dat in elkaar wordt gezet, de modellen die zich opmaken voor de fotoshoot of de blije eigenaar van een nieuw product. Op deze manier wordt er merkbetrokkenheid gecreëerd.

De betaalde advertentievorm op Instagram is wél nieuw en werkt als volgt: eens in de zoveel tijd kan een bedrijf ongevraagd de wereld van de Instagram gebruiker binnendringen door middel van een foto die niet zou misstaan in een luxe glossy. Ook niet-volgers van het het merk krijgen deze advertentie onder ogen en kunnen op de afbeelding reageren door de foto te liken of commentaar te geven. Voornamelijk levert deze vorm van adverteren meer naamsbekendheid en likes op, én in het geval van Michael Kors, een grote groep nieuwe volgers.Adverteren op Instagram

Toch zegt dit hoge aantal nieuwe volgers weinig over een nieuw gesmeden levenslange verbondenheid. De gecreëerde brand-awereness leidt tot nu toe nog op geen enkele manier tot meer conversie. Zo biedt Instagram nog geen mogelijkheid tot het toevoegen van een Call To Action (CTA) op de afbeelding en ook is het nog niet mogelijk een link toe te voegen naar de landingpage. Daarnaast ben je als adverteerder nog eens gelimiteerd in de voorhanden zijnde data over de gebruikers. Anders dan op Facebook kun je slechts je doelgroep targetten op geslacht en leeftijd.

Vooralsnog blijft het betaald adverteren op Instagram een aangelegenheid voor inspirational branding en creëert men meer volgers en inspirational brand awareness. Of dit daadwerkelijk tot conversie aanzet zal nog moeten blijken. Totdat adverteren op Instagram mogelijk is in Nederland zijn er dus nog wat gemiste kansen die door het medium wellicht in tussentijd kunnen worden opgepakt.

Klik hier voor meer statistieken omtrent Amerikaanse campagnes. Interesse in adverteren op Instagram? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Over de auteur
Brenda Knoll (LinkedIn profiel) schrijft vanuit haar interesse op het gebied van online trends & communicatie periodiek over een design-gerelateerd onderwerp die gerelateerd zijn met online marketing.

 


Referenties

marte
"De samenwerking is PARSHIP zeer goed bevallen. Het project is professioneel opgepakt en we zijn voorzien van deskundig advies over de gehele linie."
- Marte Arink, Parship

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV