De regelgeving die het analyseren van het internetgedrag door websites aan banden legt, mag dan voor veel commotie zorgen, de consument ziet zich wel degelijk gesteund door de overheidsmaatregelen. Zo blijkt uit een onderzoek dat de Nationale Vakdag Multichannel Marketing uitvoerde, in samenwerking met onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch.
Twee derde van de Nederlanders vindt het ongewenst dat het surfgedrag wordt gemonitord. Voor de overige Nederlanders geldt dit ook, maar die zeggen uitzonderingen te overwegen voor bepaalde websites. Slechts een procent maakt geen enkel voorbehoud.
De grootste afkeer hebben internetgebruikers van zogenaamde 3rd party cookies: stukjes programmacode die door grote netwerken worden gebruikt om advertenties af te stemmen op het profiel van de gebruiker.
De meeste consumenten willen in het geheel niet in de gaten worden gehouden door zoekmachines en nieuwswebsites, en verrassend genoeg ook niet door social media. Dat Nederlanders juist op sociale media websites de privacy willen beschermen is opmerkelijk, gezien het gemak waarmee mensen de meest persoonlijke informatie achterlaten.
Naast de cookies van externe partijen, kunnen cookies van de bezochte websites op maar weinig acceptatie rekenen (zogenaamde 1st party cookies, meestal bedoeld voor een goed functionerende website). Ruim een derde van de Nederlanders geeft aan deze cookies ongewenst te vinden, zelfs wanneer het achterlaten van specifieke klantinformatie essentieel is. Overheid, banken en webwinkels blijken in deze gevallen maar weinig krediet te hebben.
Marketeers verrast
Uit een scan onder bedrijven blijkt dat marketeers zich toch overwegend overvallen voelen door de nieuwe wetgeving. Circa twee derde geeft aan slechts gedeeltelijk of helemaal niet op de hoogte te zijn van de nieuwe cookiewetgeving. Een even groot deel zegt nu versneld actie te ondernemen en zich te gaan informeren over consequenties en te nemen stappen.
Bron: http://www.vakdagmm.nl/