•  

Zoekwoordanalyse: vind kansrijke zoekwoorden

14 August 2014

Wil je dat de kans toeneemt dat jouw webpagina of liever gezegd, jouw product of dienst, gevonden wordt door de zoekmachinerobot? Dan moet je simpel gezegd ervoor zorgen dat je de juiste zoekwoorden gebruikt in je teksten, afbeeldingen, url’s enz. Je profiteert er alleen maar zelf van als je de zoekmachinerobot een handje helpt. Daarom begin ik dit artikel met de stelling: 'Een zoekwoordanalyse is gewoon nodig'.


Welke zoekwoorden gebruiken jouw bezoekers?
Met het schrijven van dit blog ga ik er vanuit dat je een Google webmastertool voor je website hebt gebruikt. Dit is een handige tool waarmee je de resultaten van jouw website kunt aflezen tezamen met Google Analytics. Meer daarover vind je in mijn blog Seo trends voor Google.
In tegenstelling tot Analytics kun je met de Webmastertool nog wel de zoekwoorden vinden waarmee jouw bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen. Bekijk deze zoekwoorden en noteer de meest gebruikte.

Verricht een zoekwoordanalyse via Google Adwords
Nu je de meest gebruikte zoekwoorden hebt gevonden, kun je de populariteit en de concurrentiegevoeligheid van deze zoekwoorden bekijken met de ‘zoekwoordenplanner’ van Google Adwords. Dit is, zoals je wellicht al weet, een gratis programma, maar je hebt wel een eigen account nodig.

Naast de populariteit en de concurrentiegevoeligheid, kun je met de ‘zoekwoordenplanner’ ook synoniemen bekijken die het programma opgeeft. Zo krijg je best veel ideeën van zoekwoorden. Doe er je voordeel mee.

Google Trends (het vroegere Google Insights for Search)
Met Google Trends kun je heel eenvoudig nagaan welke zoekwoorden binnen een bepaalde periode een trend zijn, maar ook binnen welk gebied. Je kunt uiteraard ook zien hoe jouw eigen zoekwoorden scoren door deze in te vullen. Stel je verkoopt seizoensgebonden producten. Google Trends geeft dan een aardig inzicht, wanneer de vraag naar dat product weer begint toe te nemen. Dat is handig, omdat je dan bijvoorbeeld tijdig je online marketingactiviteiten kunt starten met de juiste zoekwoorden.

Keyword Effectiveness Index (KEI)
De KEI is niets meer dan een eenvoudige formule waarmee je berekent of een zoekwoord de moeite waard is. De KEI-formule is:

KEI = aantal zoekopdrachten/aantal resultaten in Google.

Het aantal zoekopdrachten geeft de ‘zoekwoordenplanner’ aan en het aantal resultaten per zoekwoord vind je bovenaan de resultatenpagina van Google. Hoe hoger de KEI, hoe beter.

Houd er wel rekening mee dat wanneer grote bedrijven of ketens in de top 10 van de resultaten staan, dat het moeilijk wordt om hiermee te concurreren. Beter is het dan om de opdracht: intitle:”jouwzoekwoord” in de zoekbalk van Google in te vullen. Alleen de resultaten worden geteld met het zoekwoord in de titel. Daarmee daalt het aantal resultaten wat de KEI weer oprekt.

Uiteraard is dit slechts een hulpmiddel. Of je er goed mee gaat scoren, hangt ook af van onder andere onpage en offpage factoren.

Maak je zoekwoordanalyse zo compleet mogelijk
Het is even wat werk, maar onderzoek zoveel mogelijke varianten van zoekwoorden (short- en longtail) en zet de resultaten in een Excel bestand. Zo heb je altijd een overzichtelijk zoekwoordenbestand bij de hand.

Tot slot nog twee tips
Tip 1: probeer ook wat zoekopdrachten uit in Google, omdat Google zelf ook suggesties of synoniemen aangeeft.

Tip 2: vraag aan vrienden, familie, zakenrelaties welke zoekwoorden zij zouden gebruiken om jouw product of dienst te vinden. De door hen gebruikte zoekwoorden kunnen een ware eyeopener voor je zijn.

Veel succces!

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

rienk
"Na verloop van tijd kwamen er vanuit het online kanaal meer en meer leads binnen. Naast een toename in volume merken we dat gedurende de periode ook de kwaliteit toenam. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas."
- Zeilmakerij Buitink, Duiven

Onze specialisten

Neha - Judith Herbrink
Adviseur Online Strategie
neha judith
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV