•  

Zo krijgt u meer donaties

27 November 2012

Ze noemen december ook wel de goede doelen maand bij uitstek. Is uw non-profit organisatie er klaar voor?

Je moet een strategie hebben voor je non-profit organisatie, want iedereen weet dat het eind van het jaar je kan maken of breken voor het gehele jaar. Gemiddeld ontvangen goede doelen 41% van hun totale omzet voor het hele jaar, aan het eind van het jaar. Is je plan daar ook op ingesteld?

Algemene strategie

Kijk naar wat je vorig jaar en afgelopen jaren hebt gedaan als non-profit organisatie. Wat werkte? Wat niet? Heb je nog iets nieuws dat je onlangs gelezen heb en wil je dit uitproberen? Nu is de tijd om mensen te verzamelen voor een brainstormsessie en je algemene strategie te bepalen. Daarna kun je beginnen aan de verschillende mogelijkheden van de campagne.

Mogelijkheden

Daarna beslis je welke kanalen je gaat gebruiken om jouw non-profit campagne te promoten. Het beste is om dezelfde mogelijkheden te gebruiken die je met succes gebruikt hebt in het verleden, maar kijk ook voor nieuwe potentiële mogelijkheden voor inkomsten, zoals:

  • E-mail
  • Website
  • Social media
  • Display-advertenties (via search contexttargeting en andere platforms)
  • Direct mail
  • Print advertenties
  • En nog veel meer! Er zijn altijd nieuwe wegen en nieuwe dingen te proberen. Als jouw non-profit organisatie beschikt over de middelen om iets anders te proberen, maak er dan gebruik van!

Consistent
Zorg ervoor dat jouw campagne consistent is in op kanalen die je inzet voor je non-profit organisatie. Als een potentiële donateur een bericht krijgt via de e-mail, moeten ze hetzelfde bericht ontvangen als zij op de website komen van jouw non-profit organisatie.

Landingspagina's
Zodra u jouw campagne opgezet is, zorg er dan voor dat je krachtige landingspagina's of donatiepagina's hebt. Het zal geen goed doen als je mensen naar jouw landingspagina leidt en jouw landingspagina is niet effectief genoeg om mensen te verleiden om de laatste stap te nemen en te doneren. Een goede test is om te kijken naar jouw landingspagina als een buitenstaande. Is het duidelijk welke actie je wilt dat ze doen? Is jouw donatie button groot en rood of grafische effecten zodat het verleidelijk is om te doneren? Zorg ervoor dat jouw landingspagina's voor jezelf zal werken en het niet alleen zien als een bijzaak in je gehele campagne.

Wel of niet testen?
Testen is de volgende stap.
Ik weet dat wanneer er veel vanaf hangt, testen eng lijkt. Maar om dezelfde campagne elk jaar over te doen niet het antwoord. De truc is om de grote lijn te volgen van wat je weet dat heeft gewerkt in het verleden, en daarnaast het testen van nieuwe mogelijkheden om te zien of er iets beter zou kunnen werken.

Tot slot, geef jezelf genoeg tijd om te plannen en implementeren van je strategie. Je hebt tijd nodig om een verleidelijke email te schrijven of het maken van je landingspagina's. En met zo veel op het spel voor het eind van het jaar, kun je beter jezelf extra tijd geven om je voor te bereiden voor iets dat onverwacht kan opduiken.

Over de auteur

Drs. Gerbrand van Barneveld: Als adviseur houd ik me bezig met online vraagstukken rondom non-profit marketing en communicatie. In de loop der jaren heb ik veel ervaring opgedaan bij internet projecten met een ideële doelstelling. Of het nou gaat om het opzetten van een content strategie, het invullen van betaalde advertentiecampagnes of het optimaliseren, inrichten en analyseren van uw website. Ik ben enthousiast over mijn vakgebied en breng dit ook over in het contact met klanten. Meer over mij is op mijn LinkedIn profiel te vinden.


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV