Na Web 1.0, 2.0, en 3.0, komt de Web 4.0 periode steeds dichterbij. Web 4.0 kan vergaande gevolgen hebben voor de wijze waarop wij met elkaar, maar ook met apparaten communiceren.
Web 4.0 en de eerdere versies, een reminder
We definiëren eerst nog even in het kort de vorige Web-versies:
En dan Web 4.0?
Met Web 4.0 staat veel meer met elkaar in verbinding. Dus niet alleen mensen online via verschillende devices, maar ook apparaten met mensen en apparaten! onderling. Dat is waar het naar toe gaat, én wat zeker hier en daar al wordt toegepast. Dus de apparaten/machines worden intelligenter. Dit lichten wij toe met wat voorbeelden:
‘In de koelkast staat een pak melk wat bijna leeg is. De koelkast staat in verbinding met jouw app van de supermarkt. Je krijgt dus een melding via je device dat je nieuwe melk moet kopen, of het wordt bijvoorbeeld automatisch op je boodschappenlijst gezet’.
‘ Je loopt naar je auto, en zodra je de auto aanraakt, weet de auto dat de portieren open moeten, want hij herkent je. Vervolgens wordt alles in de auto ingesteld naar jouw wensen’.
‘De koelkast geeft je een recept door met de ingrediënten die er in liggen’.
Er zijn veel meer voorbeelden te bedenken van machine intelligence. Surf gerust eens rond op het net, en verwonder je over alles wat mogelijk is of mogelijk wordt.
Een voorbeeld van wat allang bestaat, is dat je de thermostaat via je telefoon kan bedienen. Zodra je bijvoorbeeld thuis komt van het werk, is je huis al aangenaam verwarmd.
Web 4.0 versus SEO
De verwachting is dat de ontwikkelingen van deze intelligence, zover zullen reiken dat in de toekomst het besturingssysteem van de computer wordt overgenomen door een machine. Als dit systeem vervolgens communiceert met alle andere apparaten zoals je smartphone, apps, koelkast, auto, thermostaat, enz. kun je bijna alles personaliseren.
Het kan dan ook geen verrassing zijn, dat semantiek meer dan ooit een rol zal gaan spelen in de web-, app- en socialcontent. Semantiek hebben we uitgebreid beschreven in onze vorige blogs, maar dat is nog steeds menselijk handelen. Zo kun je bijvoorbeeld al SEO-technisch gezien het volgende al zelf doen:
Alles zodat een besturingssysteem van de toekomst, snel het waar, waarom, hoe, wie, wanneer kan zien en daarna handelt.
Hoe het Web 4.0 zich precies gaat ontwikkelen, en wat exact de gevolgen zullen zijn voor de SEO, moeten we voor nu nog afwachten.
Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.