•  

Trustbuilding

5 May 2015

Trustbuilding is een belangrijke factor geworden binnen het SEO-gebied. Echter moet je trustbuilding niet verwarren met linkbuidling. Realimpact legt je in dit blog uit waarom.

Trustbuilding vs linkbuilding
Linkbuilding is niet hetzelfde als trustbuilding. Met linkbuilding kijkt Google hoeveel externe websites naar jouw eigen website linken. Zo’n link beschouwt Google als een stem op jouw webpagina. Hoe meer waardevolle websites er naar jouw website linken, des te meer speelt deze factor een rol bij het verkrijgen van een gunstige positie in de zoekresultaten.

Trustbuilding is heel iets anders. Je kunt ook stellen dat dit de nieuwe variant van linkbuilding is. Trustbuilding is het verkrijgen van vertrouwen van je bezoekers en (potentiële) klanten. Heb je dit vertrouwen aantoonbaar gewonnen, dan vertrouwt Google jouw website ook en beloont je daarvoor. Eenvoudigweg komt het erop neer dat je website steeds meer als een autoriteit wordt gezien.

Hoe werkt Trustbuilding in de praktijk?
In de vorige alinea hebben we even aangetipt wat de theoretische betekenis van Trustbuilding is. Maar hoe werkt het concreet in de praktijk? Drie middelen die je hiervoor kunt inzetten, zijn:

  • Social Media: Laat jouw content zoveel mogelijk geliked en geshared worden.
  • Reviews: Geef mensen de mogelijkheid om te reageren op jouw content.
  • Actieve deelname in online fora en netwerken.

Dit zijn drie middelen, maar uiteraard bestaan er nog veel meer methodes, zoals het inzetten van Google+ of gastbloggen. We gaan nu even dieper in op de drie genoemde middelen.

 

Social media
Verwijst een link via social media naar jouw website dan is dat vaak een nofollowlink. Maar toch valt er ‘wat’ te verdienen via social media (Facebook, Twitter, LinkedIn enz). Wanneer jouw content door een hoop mensen wordt geliked of geshared, is dat een teken dat mensen jouw content vertrouwen. Dit vertrouwen is ook nog eens toonbaar! Ook mentions (Twitter) tellen mee. Beschouw dit alles als een teken dat er veel over jouw content wordt gepraat. Een optimale Social Media-strategie is dus van belang.

Reviews
Hoe meer mensen zelf een (positieve) review afgeven, des te groter het signaal wordt dat jouw content vertrouwd en gewild is. Dat is niet alleen een gunstig signaal voor nieuwe bezoekers, maar natuurlijk ook voor Google. Ook een review is weer een aantoonbaar middel. Reviews verkrijgen doe je onder andere door:

  • het instellen van een reageeroptie op blogs;
  • klanten om een review vragen en deze publiceren op je website (ook de negatieve t.b.v. de geloofwaardigheid);

De beoordeling van jouw website kan direct worden getoond in de zoekresultaten, waardoor je snel het vertrouwen kunt winnen van een potentiële klant. Dit kun je regelen via het instellen van Rich Snippets in je CMS.

Actieve deelname in online fora en netwerken
Deze kop zegt eigenlijk al genoeg, maar toch leggen we nog even uit waarom je hiermee aantoonbare trust kunt verdienen. Stel je bent volop bezig met het posten van relevante berichten in fora en netwerken. Je post zelf nieuwe berichten of je reageert actief op berichten van anderen. Er ontstaat dan een kans dat jouw input wordt geciteerd of dat er naar verwezen wordt. Tegelijkertijd wordt jouw naam of die van jouw website herhaaldelijk genoemd. En ook hier geldt, hoe meer hoe beter!

Wij hopen je hiermee wat inzicht te hebben gegeven in Trustbuilding. Heb je toch nog vragen? Bel op 026-2100.202 of neem contact met ons op. Wij bellen je dan zo snel mogelijk terug!

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV