Goed communiceren, daar verstaan de meeste mensen onder: twee-richtingenverkeer van informatie tussen twee individuen. Zenden en ontvangen. Er worden daarvoor marketeers en communicatiespecialisten ingehuurd, adviseurs om nieuwe campagnes te starten of het product een lekkere saus te geven en dan hoop ik maar dat ze heel erg goed weten wat de klant nou werkelijk wil.
Natuurlijk lange en kostbare marktonderzoeken hebben hun beste tijd gehad, je kunt met e-media en socialmedia heel snel nieuwe producten uitproberen. Tenminste, als je ook reacties wilt ontvangen. Ja duh – hoor ik u nu denken – dat weten we toch al. Ik hoop het, want – hoe droevig ik er ook soms van word- ik krijg regelmatig berichten waar ik niet op mag reageren. U kent het wel, van die automatisch gegenereerde berichten met “no-reply” functionaliteit. Ik noem het maar een functionaliteit …
Een leuke gedachte van het bedrijf om te willen weten waarom ik gestopt ben. Misschien was het wel omdat het mij als klant extreem moeilijk gemaakt wordt te reageren. Dankzij de no-reply mag ik hier namelijk niet op reageren!
Drie andere voorbeelden van ‘communicatie’ op een website die u klanten kost:
Wellicht is het raadzaam toch naar deze punten te kijken. Laat dat eens doen door iemand die geen marketeer is, maar door iemand die juist als (onbekende) gebruiker scherp naar de website kan kijken.
(Bovenstaande artikel is ingekort)