•  

Tips voor verbeteringen aan website

11 January 2013

Goed communiceren, daar verstaan de meeste mensen onder: twee-richtingenverkeer van informatie tussen twee individuen. Zenden en ontvangen. Er worden daarvoor marketeers en communicatiespecialisten ingehuurd, adviseurs om nieuwe campagnes te starten of het product een lekkere saus te geven en dan hoop ik maar dat ze heel erg goed weten wat de klant nou werkelijk wil.

Natuurlijk lange en kostbare marktonderzoeken hebben hun beste tijd gehad, je kunt met e-media en socialmedia heel snel nieuwe producten uitproberen. Tenminste, als je ook reacties wilt ontvangen. Ja duh – hoor ik u nu denken – dat weten we toch al. Ik hoop het, want – hoe droevig ik er ook soms van word- ik krijg regelmatig berichten waar ik niet op mag reageren. U kent het wel, van die automatisch gegenereerde berichten met “no-reply” functionaliteit. Ik noem het maar een functionaliteit …

Een leuke gedachte van het bedrijf om te willen weten waarom ik gestopt ben. Misschien was het wel omdat het mij als klant extreem moeilijk gemaakt wordt te reageren. Dankzij de no-reply mag ik hier namelijk niet op reageren!

Drie andere voorbeelden van ‘communicatie’ op een website die u klanten kost:

  1. De bekende sterretjes voor een veld die aangeven dat de velden verplicht zijn om in te vullen. Waarom niet vertellen dat ze nodig zijn om het bestelproces goed te kunnen afronden? Klinkt een stuk vriendelijker.
  2. Bij een online bestelling administratiekosten in rekening brengen. Heb je net zelf al je gegevens ingevuld voor dat bedrijf en dan brengen ze mij de “kosten” in rekening. De perceptie van de bezoeker zal zijn dat je erg duur bent en weg is je potentiële klant. Gebruik de term “administratiekosten” niet, of beter, laat het gewoon weg.
  3. Daarnaast zijn er webshops waar je kunt afrekenen zonder afschrikwekkende formulieren in te vullen. Er staat dan “als gast uitchecken”. Ik wil helemaal niet uitchecken, maar afrekenen. Vertel dit dan ook en geef de voordelen aan als je je gegevens wel invult.

Wellicht is het raadzaam toch naar deze punten te kijken. Laat dat eens doen door iemand die geen marketeer is, maar door iemand die juist als (onbekende) gebruiker scherp naar de website kan kijken.

(Bovenstaande artikel is ingekort)

Over de auteur

Edwin de Kuiper (partner Realimpact): Beginjaren negentig heb ik elektronische media zien opkomen en projecten geleid rondom het medium CD-rom en later het internet. Als een van de eerste CCO’s (Chief Content Officer) in Nederland weet ik hoe belangrijk het is om content in goede banen te leiden zodat diverse media bedient kunnen worden. Is de informatie binnen uw organisatie van belang? Lees meer informatie of neem vrijblijvend contact op.

 


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV