•  

Tip: Cause Marketing

16 October 2012

Cause marketing biedt non-profit organisaties veel kansen en geeft invulling aan een teruglopende geldstroom vanuit de overheid. Hierna volgen een aantal praktische voorbeelden om aan de slag te gaan met cause marketing.

Cause marketing bestaat uit de samenwerking tussen een non-profit organisatie en een commerciële organisatie. Gedurende deze samenwerking wordt een product van de commerciële organisatie gekoppeld aan het goede doel. Cause marketing is dus een vorm van marketing waarbij een commerciële organisatie ook voordeel ontvangt uit de samenwerking met de non-profit organisatie. Daarmee is het belangrijkste ingrediënt bepaald: de zakenpartner. U kunt geen cause marketing plan hebben zonder een bedrijf!

Het tweede aandachtspunt is het kiezen van de juiste cause marketing plan voor het partnerschap. Dit kan een uitdaging zijn omdat verschillende partners, verschillende middelen en beperkingen hebben. Een kiosk op een station heeft bijvoorbeeld veel klanten, maar het zijn vaak dezelfde klanten dag in dag uit. Een cause marketing plan om een donatie te vragen bij de kassa verouderd bij een dergelijke partner snel. Dat kan als vervelend worden ervaren voor de klanten.

In het kort volgen daarom een aantal voorbeelden ter inspiratie.

Muntgeld donaties
Dit is een eenvoudig plan dat ingezet kan worden voor bedrijven veel cash betalende klanten zijn. Als je net begint een cause marketing plan met een bedrijf, is dit een uitstekende manier van donaties ontvangen. Tip: Zoek drukke winkels waar veel cash in omgaat als parnter. Een autodealer of sieraden winkel is niet de juiste plaats om muntgeld op te halen.

Aankoop gedreven donaties
Met dit plan kan een bedrijf een deel of een percentage van de verkoop van het product(en) doneren voor uw organisatie. Tip: Omdat de klant een bewuste keuze maakt om het product te kopen en daarmee de non-profit organisatie steunt, daardoor maakt non-profit organisatie naam en kan het zich binden met de consumenten. In het kort, dit plan is het beste voor non-profit organisaties voor dringende oproepen voor een donatie.

Een dag winkelen
Non-profit organisaties dichtbij een winkelcentrum kunnen de plaatselijke winkels vragen om een mee te doen met een actie bonnen campagne. Met deze speciale bon krijgt de klant korting en gaat er een x-bedrag van de aankoop naar de non-profit organisatie. De winkels leveren dus de bonnen aan de non-profit organisatie. Deze verspreidt de bon weer onder haar leden, betrokkenen en andere geinteresseerden. De tegoedbonnen kunnen daarna ingeleverd worden bij de winkels. Voorbeeld: de winkel biedt 30 procent korting op artikelen. Daarvan krijgt de consument 25 procent reductie en gaat 5 procent naar de non-profit organisatie.

Likes op Facebook
Als u op zoek bent naar een online cause marketing plan, zijn de likes op Facebook geschikt. Wanneer iemand uw pagina “likes” op Facebook, kan een bedrijf een donatie geven voor elke like.

Tip: Dit programma is het beste voor non-profit organisaties die een grote doelgroep hebben met Facebook. Dit plan is voor het inzamelen van geld en het maken van meer naamsbekendheid op Facebook.

Nu is het tijd om bezig te krijgen met een van deze cause marketing plannen voor uw non-profit organisatie. Hulp nodig voor uw online cause campagne? Neem dan contact met ons op.

Over de auteur

Gerbrand van Barneveld: Als adviseur houd ik me bezig met online vraagstukken rondom non-profit marketing en communicatie. Wil je meer effect bereiken met je website? In de loop der jaren heb ik veel ervaring opgedaan bij kennisintensieve organisaties. Of het nou gaat om het opzetten van een content strategie of het optimaliseren, inrichten en analyseren van Google tools. Ik ben enthousiast over mijn vakgebied en probeer dit ook over te brengen tijdens mijn projecten. Meer over mij is op mijn LinkedIn profiel te vinden.

 


Referenties

marte
"De samenwerking is PARSHIP zeer goed bevallen. Het project is professioneel opgepakt en we zijn voorzien van deskundig advies over de gehele linie."
- Marte Arink, Parship

Onze specialisten

Neha - Judith Herbrink
Adviseur Online Strategie
neha judith
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV