•  

Spam in de zoekmachineoptimalisatie

23 December 2013

Spam, spam, spam…iedereen met een mailbox is er bekend mee. De vraag: ‘wie is er niet mee groot geworden?’ is hier wel van toepassing. Vervelende en stalkende berichten die ongevraagd en herhaaldelijk in je mailbox belanden. Dit allemaal om je te ‘dwingen’ tot een aankoop over te gaan.

Van oorsprong is spam ingeblikt varkensvlees. Dat dezelfde naam wordt gebruikt voor die vervelende spamberichten vindt zijn oorzaak in een Monty Python sketch. Hierin bood een restaurant alleen met spam bereide gerechten aan met als gevolg dat klanten altijd spam aten ongeacht welk gerecht zij bestelden. Er was geen ontkomen aan!

Spam in je mailbox
Spam in je mailbox blijft vervelend maar de hoeveelheid spam is gelukkig afgenomen sinds de wetgeving is aangepast (bijvoorbeeld Opt-in) en door het gebruik van spamfilters belanden spamberichten vaak rechtstreeks en ongezien in je prullenbak. Bestrijding van spam in de zoekmachineoptimalisatie vereist natuurlijk een andere aanpak. Hoe er tegen wordt opgetreden, beschrijf ik verderop in dit blog.

Hoe wordt Spam in de zoekmachineoptimalisatie ingezet?
Deze vraag beantwoord ik het eenvoudigst door middel van een aantal voorbeelden. Spamtechnieken die vaak voorkomen zijn:

Doorwaypages: dit zijn webpagina’s die ingericht zijn met een specifieke zoekterm en vaak vol staan met links naar andere websites. Belanden sitebezoekers op deze pagina’s dan moeten zij vervolgens doorklikken naar een andere bestemmingspagina. De bezoeker mag hopen dat hij daarna dan wel op de gewenste pagina belandt.

• Tekst verbergen: door witte tekst (met veel zoektermen) op een witte achtergrond te plaatsen, is de tekst onzichtbaar. Maar de zoektermen staan wel degelijk in de tekst met als doel de resultaten te beïnvloeden.

• Betalen voor Links.

• Content kopiëren van andere sites. Resultaat: sitebezoekers klikken op een zoekresultaat die overeenkomt met hun zoekopdracht maar lopen grote kans terecht te komen op een site (vaak porno) die niets met hun zoekopdracht te maken heeft.

Cloaking: met deze techniek wordt er aan de zoekmachinerobot andere content aangeboden dan die wat een sitebezoeker daadwerkelijk te zien krijgt. Het eerder genoemde verbergen van tekst, is ook een vorm cloaking.

• Gebruik van beroemde namen. In de paginatitel of url wordt een naam van een beroemdheid als lokeend gebruikt.

Wat valt er te doen aan deze agressieve vorm van zoekmachineoptimalisatie?
De genoemde spamtechnieken staan ook bekend onder de naam Black Hat Seo wat inhoudt dat met dubieuze en agressieve technieken de zoekresultaten negatief worden beïnvloed. Het zoekpubliek en de sitebezoekers staan daarbij nooit centraal wat geheel in strijd is met Google’s corebusiness en ook met Google’s Richtlijnen voor Webmasters

Google houdt zelf goed in de gaten of de ‘boel’ wel of niet is gemanipuleerd. Met andere woorden, of er White Hat Seo of Black Hat Seo is toegepast. Uiteraard kan het publiek zelf ook melding doen van dubieuze websites.

Merkt Google dat een webmaster zich schuldig maakt aan het spammen van de zoekresultaten dan is de kans groot dat Google een Penalty uitdeelt. Een Penalty kan betekenen dat Google de pagerank van de website laat dalen. Een drastischer maatregel is dat Google besluit de website voor bepaalde of zelfs voor onbepaalde tijd uit de zoekresultaten te verbannen, de zogenaamde Google Ban.

Van mij mogen alle spammers voorgoed uit alle resultaten worden verbannen. Mee eens? Ik wens iedereen een goed en spamvrij nieuwjaar toe!

Bel voor meer informatie over goede zoekmachine optimalisatie met 026-2100.202 of laat uw gegevens achter op onze contactpagina voor een verdiepend gesprek.

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Kim Raven
Online Tekstschrijver
Kim Raven
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV