In mijn vorige blogs liet ik al doorschemeren dat alleen het optimaliseren van (kwaliteit)content niet meer voldoende is om een betere plek te scoren in Google’s zoekresultaten. Diverse andere trends (factoren) spelen ook een belangrijke rol. Ik noem er enkele in dit blog.
Kunnen we wel spreken van SEO trends?
Bij iedere upgrade van Google duiken er weer andere SEO manieren op. Kun je dan spreken van een SEO trend of is het een blijvende factor? Een trend heeft tenslotte vaak een tijdelijk karakter. De kans is groot dat, na een Google-upgrade, bepaalde ‘SEO-gewoontes’ worden aangepast of zelfs helemaal niet meer worden toegepast. SEO-gewoontes hebben in mijn ogen dus een tijdelijk karakter, daarom spreek ik liever van trends.
Alleen de SEO trends voor Google
Omdat Google voor Nederland de meest gebruikte zoekmachine is, richt ik mij speciaal op Google. Bing.nl en Yahoo.nl nemen de tweede en derde plaats in, maar Google blijft heer en meester met het grootse marktaandeel op de Nederlandse markt.
Zoekresultaten zijn lokaler en persoonlijker
Misschien heb je het al gemerkt, maar wanneer je een zoekterm intikt, krijg je bijna altijd resultaten ‘uit de buurt’ te zien en ook vaak in je eigen taal. Bovendien houdt Google ook rekening met je zoek- en surfgeschiedenis waardoor je een behoorlijk persoonlijk zoekresultaat krijgt te zien. Je kunt als webmaster inspelen op de lokatiegebonden resultaten door bijvoorbeeld Google Maps in te zetten.
De spoorwissel van Short tail naar Long tail
Google houdt veel meer rekening met ingesproken zoekopdrachten (voice search). Dit komt onder andere voor bij Android (besturingssysteem) mobile devices, maar ook bij Google Chrome. Deze zoekopdrachten bevatten natuurlijk vaak meer dan 1 woord. Je doet er dus goed aan om je meer en meer te richten op de long tail zoekopdrachten bij het bepalen van je zoektermenlijst. Long tail heeft de toekomst.
‘Not provided’ zoekverkeer
Gebruik je Google Analytics om je webresultaten te meten, dan zul je ongetwijfeld hebben gemerkt dat de zoektermen waarmee jouw website werd gevonden, niet meer zichtbaar zijn. Met andere woorden: Google verstrekt deze data niet langer. Wat nu? Geen nood, er is nog een manier om deze data te achterhalen. Je doet dit met Google’s webmastertool. Zodra je je hiervoor aanmeldt en nadat je jouw website hebt geverifieerd, kun je veel zoekopdrachten wel achterhalen.
Responsive design
Kort gezegd, betekent Responsive design dat de afmeting van de website zich aanpast aan ieder apparaat. Of het nu een tablet is, een smartphone of desktop, je website blijft op ieder formaat leesbaar. Dit is natuurlijk een zeer positieve ontwikkeling voor de gebruiksvriendelijkheid, maar ook voor SEO. Je hoeft tenslotte niet meer met twee domeinen of url’s te werken (mobile en www) maar je kunt alles onder één domein beheren. Als dat niet SEO-vriendelijk is?
Oké, dit waren dan enkele SEO trends voor Google. Uiteraard bestaan er meer trends, maar ik heb mij nu beperkt tot deze vijf. Mijn contenttips lees je in mijn blog ‘Tips voor resultaatgerichte content schrijven’.
Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.