•  

Rich Answers

13 July 2016

De strijd om een toppositie in de SERP, liegt er niet om. Ieder bedrijf  en iedereen met een website wil natuurlijk zo hoog mogelijk scoren in de zoekresultaten. Er bestaan vele SEO technieken om daar invloed op  uit te oefenen. Daar hebben we in onze vorige blogs veel aandacht aan besteed. Bezoek je onze website vaak, dan zal je hebben gemerkt dat wij de nieuwste ontwikkelingen, binnen het online vakgebied, voor je in de gaten houden en voor je beschrijven. Zo nu ook de Rich Answers. Lees snel verder en profiteer weer van een leermoment.

Wat zijn Rich Answers?
Rich Answers zijn antwoorden op vragen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de antwoorden worden direct in de zoekresultaten getoond. De bedoeling van Google is dat de zoeker meteen een antwoord krijgt op de gestelde vraag. Wel zo makkelijk. Rich Answers zijn overigens niet hetzelfde als de Rich Snippets waarover wij al eerder een blog schreven.

Hoe zorg je ervoor dat jouw Rich Answers hoog in de zoekresultaten terecht komen?
Oftewel: Hoe zorg je ervoor dat Google jouw antwoord, dus jouw webpagina, toont op een gestelde vraag?
Het antwoord hierop is kort en duidelijk:  er bestaan geen garanties. Om de kans te vergroten, kun je wel de volgende acties uitvoeren:

  • Schrijf pagina’s gericht op één vraag en antwoord. Denk aan ‘Wat is’ of ‘Hoe werkt’-vragen. Deze pagina’s zijn dan de landingspagina’s vanaf de zoekresultaten. Zorg wel voor een goede interne doorklikstructuur. Doe je dat niet, dan loop je misschien conversie mis.
  • Zorg ervoor dat de code (HTML) goed gestructureerd is geschreven. De robot van Google moet goed het onderwerp van de pagina kunnen achterhalen.
  • Richt de landingspagina in met  gerelateerde afbeeldingen, video’s en/of stappenplannen.
  • Let op de titel van de webpagina: laat die overeenkomen met de vraag.

Twee keer een organisch zoekresultaat
Resultaten via Rich Answers en ‘ gewone’ organische zoekresultaten bijten elkaar niet. Het is in feite zelfs een dubbele vermelding, dus de optimalisatie kan op deze manier dubbel worden beloond. Je eerder behaalde positie in de zoekresultaten komt niet in het gedrang door je Rich Answer resultaat.

Vormen al de vragenpagina’s een encyclopedie?
Nee, dat is niet nodig. Er zijn bijvoorbeeld veel websites waarop veel gestelde vragen staan, of waarop handleidingen staan beschreven die zijn gekoppeld aan een vraag.  Bepaal de onderwerpen waarop je veel bezoekers wilt hebben, en maak daar vragen van.

Twee voorbeelden van Rich Answers

Wat is een referendum?
Een referendum is een volksstemming over een bepaalde politieke kwestie. Sinds 1 juli 2015 is het in Nederland mogelijk een raadgevend referendum i aan te vragen voor bepaalde wetsvoorstellen en verdragen. Een bindend referendum is in Nederland niet mogelijk zonder wijziging van de Grondwet.

Referendum - Parlement & Politiek

www.parlement.com/id/vh8lnhrsk1yn/referendum

Wat is een Neuroloog?
Een neuroloog is een medisch specialist die zich vooral bezig houdt met ziekten van de hersenen, het ruggenmerg en de zenuwen. Hij/zij onderzoekt de klachten, stelt de diagnose ALS en bespreekt deze met de patiënt. De neuroloog onderzoekt of er sprake is van ALS of van een andere aandoening die de klachten veroorzaakt.9 dec. 2015

Wat doet een neuroloog? - ALS Centrum

www.als-centrum.nl/kennisplatform/wat-doet-een-neuroloog/

Succes!

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

rienk
"Na verloop van tijd kwamen er vanuit het online kanaal meer en meer leads binnen. Naast een toename in volume merken we dat gedurende de periode ook de kwaliteit toenam. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas."
- Zeilmakerij Buitink, Duiven

Onze specialisten

Jwan Shiho
Accountmanager
jwan
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV