•  

Oproep: geef commerciële kennis weg

25 January 2013

Grote commerciële bedrijven hebben omvangrijke budgetten om een effectieve aanwezigheid op social media platformen te creëren. Non-profitorganisaties hebben aanzienlijk minder geld voor marketing, en bovendien ook weinig kennis over (internet)marketing.

Dit artikel bied een oplossing waarbij de commerciële sector de non-profit sector op gang helpt als het gaat over hun marketing en vooral hun social media aanwezigheid.

Ook social media kost geld
Social media als marketing tool heeft zich inmiddels voor veel bedrijven bewezen.. Steeds meer commerciële bedrijven weten de voordelen van social media dan ook te benutten. Hoewel social media een gratis platform is, heeft het kennis en ervaring nodig om goed ingezet te worden. En aan kennis en ervaring hangt een prijskaartje.

Bedrijven met een groot marketing budget, maken steeds grotere budgetten beschikbaar voor het inzetten van social media. Vaak schakelen ze gespecialiseerde communicatie en PR bureaus in om hun aanwezigheid op social media platformen te beheren. Of ze leiden hun eigen mensen op tot experts op gebied van internet marketing. Maar dit is iets wat voor non-profitorganisaties vaak onmogelijk is. Hun marketing en PR–inspanningen kampen met een beperkte financiering. Zelfs degene die wel in social media investeren missen de stijl en de verfijning van de commerciële sector. Het is voor alle non-profitorganisaties onmogelijk om de beste en de slimste specialisten in te schakelen.

Een geven-en-nemen systeem
Maar er zou een oplossing kunnen komen om non-profit organisaties in hun internetstrategieën te ondersteunen. Een groot communicatie bureau, dat beschikt over getalenteerde marketeers, zou een systeem of een platform kunnen oprichten die non-profits hulp biedt. Vervolgens zouden bedrijven op hun beurt \een bepaald percentage van de tijd van hun hun professionals zoals marketeers, social media specialisten en ontwerpers beschikbaar zou kunnen maken om projecten uit te voeren in opdracht van non-profit organisaties.

Bedrijven zouden het percentage van hun tijd en expertise via het bureau kunnen verloten, terwijl de marketeers zelf extra uren van hun eigen tijd beschikbaar kunnen stellen. Het bureau zou natuurlijk ook tijd kunnen schenken, maar zijn belangrijkste rol is het handhaven van de randvoorwaarden om gezamenlijk aan de slag te kunnen. Daarnaast kan het bureau gebruik maken van zijn prestige om getalenteerde freelancers te trekken om deel te nemen aan het systeem namens non-profitorganisaties, en hun naam te binden aan de bureau en zijn netwerk – en vice versa.Bedrijven en marketeers zouden de projecten zelf kunnen kiezen. Zo hebben ze de keuze met wie ze geassocieerd willen worden en aan wie ze hun (merk)naam willen verbinden.

Een andere doel van dit systeem zou kunnen bestaan uit de distributie van content voor verschillende platformen. Bedrijven zouden hun advertentie ruimte, zendtijd, etc. beschikbaar kunnen maken, en hun (merk)naam aan de non-profitorganisaties en hun doel verbinden.

Hoe groter hoe duurder
In het begin zullen commerciële bedrijven, communicatie bureaus en hun netwerk de kosten voor het opstarten van het systeem voor eigen rekening nemen. Het is de bedoeling dat op den duur het systeem zichzelf in stand weet te houden. Non-profit organisaties kunnen een vergoeding betalen. Om het systeem eerlijk en voor iedereen realistisch te houden zou deze vergoeding afhankelijk kunnen zijn van de grote van de organisatie en de omvang van het project.

De betrokken professionals zouden gezamenlijk een community in stand houden met gelijkgezinden. Kruisbestuiving tussen de verschillende vakgebieden (online, social media, marketing) zorgen daarnaast voor een kwaliteitsinjectie. Het systeem zou ook voor een belangrijke impuls zorgen op het vlak van betekenisvolle en impactrijke content, beschikbaar gesteld door non-profit organisaties.

Het 'systeem' – in essentie een inkoopsysteem van top kwaliteit diensten voor non-profits – zou belangrijke communicatie kanalen openen tussen bedrijven en non-profit organisaties en (hun) stichtingen. Communicatie bureaus zouden hun zakelijke klanten met meer zorgvuldig gekozen MVO projecten kunnen dienen, met bijbehorende aangetoonde goodwill en branding waarde.

Deze herverdeling van beschikbare kennis is natuurlijk niet alleen relevant voor communicatie projecten. Een dergelijk systeem zou ook op het vlak van business en product design de nieuwe manier van werken kunnen worden.

Over de auteur
Joop Koopman is als schrijver en marketing & public relations expert betrokken bij Realimpact. Hij heeft vele jaren ervaring in het creëren van redaktioneel en marketing materiaal, en het ontwikkelen van strategische communicatie voor commerciele en non-profit clienten, gebruikmakend van zowel traditionele als nieuwe/sociale media. Hij woont en werkt in New York.


Referenties

marte
"De samenwerking is PARSHIP zeer goed bevallen. Het project is professioneel opgepakt en we zijn voorzien van deskundig advies over de gehele linie."
- Marte Arink, Parship

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV