•  

Online koopgedrag – big data, big profit?

2 December 2014

In het derde deel van het blog over online koopgedrag gaat Realimpact in op de zogeheten big data: het verzamelen en analyseren van online gedrag van consumenten om zo de marketingactiviteiten te kunnen optimaliseren.

Door middel van interactie met online consumenten, kunnen webshop eigenaren data verzamelen die de voorkeuren van de consumenten reflecteren. De beschikbare data, gecombineerd met analytische gegevens, kunnen zorgen voor prijsoptimalisatie.

De mogelijkheid om het aanbod op de webshop af te stemmen op de individuele consument, biedt webshops de kans om meer winst te maken. Het analyseren van surfgedrag, bijvoorbeeld gegevens over eerdere aankopen, zorgen ervoor dat de virtuele etalage voor online consumenten steeds persoonlijk ingericht kan worden. Op deze manier hoeft de klant niet lang naar de gewenste aankoop te zoeken, wat ten goede komt aan de uiteindelijke conversie op de webshop.

Een stap verder is het aanbieden van individuele prijzen: de prijzen worden aangepast aan het profiel van de consument. Een gevaar dat hierbij komt kijken is dat de online privacy in het geding komt. Al meerdere malen laaide de discussie op dat (online) consumenten het recht hebben te weten wat er met hun gegevens gebeurd.

Voordelen gebruik van Big Data.

  • Betere planning van de voorraad
    Aan de hand van het analyseren van de beschikbare data kunnen voorspellingsmodellen worden afgeleid die voor een beter voorraadbeheer zorgen.
  • Conversie optimalisatie
    Door inzicht te krijgen in het surfgedrag van consumenten, is het mogelijk de webshop te optimaliseren, om uiteindelijk een hoger Return On Investment (ROI) te behalen.
  • Verhogen van klantretentie
    De verzamelde data geeft zoals eerder gezegd inzicht in de behoeftes en gedrag van klanten. Op deze manier kunnen de marketing activiteiten zo aangepast worden, dat bestaande klanten langer trouw blijven en de kans vergroot wordt dat zij een herhalingsaankoop zullen doen. Lees in Inzicht in online koopgedrag - enkele begrippen op de site van Realimpact meer over herhalingsaankopen.
  • Personalisering
    Door middel van marketing automation (het helpen van klanten tijdens het aankoopproces door middel van het automatisch aanbieden van relevante content) kunnen webshop eigenaren gepersonaliseerde aanbiedingen doen die overeenkomen met de wensen en behoeften van de individuele klant.

Wilt u weten wat Realimpact als online marketingbureau kan betekenen op het gebied van online klantbeleving en online koopgedrag? Of bijvoorbeeld nieuwsgierig hoe u bezoekers opnieuw kunt bereiken via retargeting? Laat u dan terugbellen via onze contactpagina of geef zelf een belletje op 026-2100.202.

 


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV