Wederom een hoogtepunt voor de online winkels. Op basis van de CBS-cijfers weet Thuiswinkel.org ons te melden dat de omzetgroei voor online winkels in anderhalf jaar niet zo hoog is geweest. Ten opzicht van vorig jaar steeg de omzet met 13 procent.
De mooie omzetcijfers van de online branche staan in schril contrast met de cijfers van de totale detailhandel. Daar was sprake van een omzetdaling van 4% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.
De grootste verliezers waren de non-foodwinkels, deze kenden een afzetafname van bijna 7% procent. De sterkste dalingen waren geconstateerd bij aanbieders van woninginrichtingartikelen, bovenkleding en consumentenelektronica. De omzet in deze segmenten liep sterk terug. Ook winkels in voedings- en genotmiddelen boekten ruim 1% minder omzet dan het voorgaande jaar. Enkel drogisterijen sloten de maand af met een omzettoename.
De cijfers geven overigens geen beeld van de totale detailhandelsverkoop via internet. De omzet die ‘reguliere’ winkelbedrijven via internet realiseren wordt namelijk niet bij de detailhandel via postorder en internet gemeten.