Het is alweer even geleden dat ik als Chief Content Officer (CCO) bij Kluwer stopte. Een toen nog zeldzame functie en dat is het nog, geloof ik. Eén eindverantwoordelijke voor contentprocessen en standaarden.
Het was in het begin behoorlijk zoeken naar de juiste rol en afstemming met de andere afdelingen. Zeker binnen de uitgeverij houdt iedereen zich bezig met content, het is tenslotte de core business van een uitgeverij. Indien een bedrijf content als waarde herkent, kan het niet anders dan deze op verschillende manieren toe te passingen, her te gebruiken en te combineren met andere informatiestromen. Hiervoor zijn standaarden nodig (op processen, content modellen en semantiek) en dienen bedrijfsbreed opgesteld en bewaakt te worden, de contentarchitectuur.
Er is dus nog veel te doen op de weg naar gestroomlijnde en gedigitaliseerde informatiegerichte organisaties. Te weinig bedrijven en organisaties zijn zich ervan bewust dat informatie misschien wel het belangrijkste bezit van een bedrijf is. De bijbehorende ICT is allang beschikbaar, maar wordt nog te veel als kostenpost gezien en te weinig als middel om je te onderscheiden van de rest.
(Bovenstaande artikel is ingekort)
Edwin de Kuiper: Beginjaren negentig heb ik elektronische media zien opkomen en projecten geleid rondom het medium CD-rom en later het internet. Als een van de eerste CCO’s (Chief Content Officer) in Nederland weet ik hoe belangrijk het is om content in goede banen te leiden zodat diverse media bedient kunnen worden. Is de informatie binnen uw organisatie van belang? Lees meer informatie of neem vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek.