•  

Non profit online

11 September 2012

Online heeft een steeds grotere impact op de communicatie van non profit organisaties. Een goede relatie met je achterban en donateurs is van groot belang voor kenniscentra, goede doelen, belangenbehartigers en andere niet-commerciële instellingen. En die relatie wordt steeds meer aangegaan via social media.

We vergroten het bereik van non-profit campagnes graag en zien het als uitdaging om zoveel mogelijk en zulk relevant mogelijk publiek te trekken. Daar zetten we uiteraard ook social media zoals Twitter, Facebook en in sommige gevallen LinkedIn voor in.

En al zijn de out-of-pocket kosten van social media campagnes in de regel laag, de tijdsinvestering kan aanzienlijk zijn. Het maken van keuzes is in onze ogen essentieel om de kans op succes te verhogen. Een kort overzicht van de belangrijkste lessen die we u willen meegeven:

Durf te kiezen

Ook al zijn Google+, Twitter en Facebooksterke sociale mediamerken, het is in de praktijk beter om voor één van de netwerken te kiezen. Doe je dat niet dan versnippert je aandacht en het levert je meestal niet het gewenste extra bereik op. Kies dus voor het medium dat het best bij je doelgroep past. Twitter moet het hebben van zijn actualiteit en snelheid en is daarmee ideaal om traffic naar social media en de eigen website te genereren.

Maak een Twitter-plan

Valt de keuze op Twitter? Neem dan het volgende in acht. De snelheid van Twitter is een risico. Een tweetje is zo gemaakt en verzonden wat het risico op miscommunicatie vergroot. Vooral als meer collega’s namens de organisatie twitteren is het verstandig om de afspraken met elkaar op papier te zetten. En niet onbelangrijk: maak ook afspraken over de hashtags (#) die je gebruikt om je volgers te helpen je berichten te categoriseren.

Combineer de kracht

Social media komen naast de eigen website. Het verdringt andere middelen niet. Dat kost dus extra communicatietijd die (nog beter) gepland moet worden. Wat zet je op je website en wat gaat via social media de wereld in? Uiteindelijk wil je dat het publiek converteert. Of dit nu op de eigen website gebeurt of op Facebook. Social media zijn ideaal om het bereik te vergroten (door het netwerkeffect) en om traffic naar de eigen site te genereren. Over het algemeen gebruiken we social media vooral als teaser om traffic naar de site te krijgen, waar de volledige informatie te vinden is en de conversie plaats vindt.

Communiceer frequent

Veel non profit organisaties kennen een piekmoment zoals een collecte of een festival. De communicatie concentreert zich op de periode van het evenement. Maar je hebt meer nodig dan ad hoc communicatie. Met andere woorden: ook buiten de campagnetijd moet je de banden met de doelgroep goed onderhouden. Houdt daarmee rekening in je communicatieplan. Het werkt in de sociale media wat dat betreft net zo als in het echte leven.

Betaalde campagnes voor meer impact

Als het plan uiteindelijk tot stand is gekomen, neem dan ook een post op voor een betaalde campagne. Vertrouw dus niet uitsluitend op de sociale media en je e-mail nieuwsbrief voor het gewenste bereik. Zeker als je in korte tijd veel mensen wilt benaderen kun je niet om een betaalde campagne heen. Het loont zeker de moeite om verschillende pilot campagnes te starten.

Meer weten?

Wilt u meer weten over wat Realimpact op het vlak van online communicatie voor u kan betekenen? Stuur een berichtje zodat we vrijblijvend contact met u op kunnen nemen. Of raadpleeg hier een selectie van onze referenties.


Referenties

riengoed
"De juiste zichtbaarheid en vindbaarheid is voor een basisschool als Confetti van levensbelang. Realimpact brengt onze doelgroep in contact met ons en zorgt dat het daar niet bij blijft."
- Basisschool Confetti, Arnhem

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV