Met klantgerichte content maken industriële marketeers de aankomende tijd het verschil tussen winst en verlies. Tijdens de masterclass content marketing die STEM Industrial Marketing Centre op 7 oktober in samenwerking met Berenschot organiseerde, bleek dat deze wijsheid een omslag in denken vereist van marketing- en salesprofessionals.
Tijdens de masterclass werd ingegaan op de uit onderzoek gebleken belangrijkste marketingtrends van 2014, waarbij werd gekeken naar de verschillen in trends per sector. Ook werd er dieper ingegaan op het begrip content marketing.
De klant als kompas
De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek luiden:
• Focus op de klant: het persoonlijk benaderen van klanten en het gesprek met hen aangaan is belangrijk om je te kunnen onderscheiden van concurrenten.
• Content marketing: houd rekening met de afgelegde customer journey; zorg voor de juiste informatie op het juiste moment. Momenteel wordt dit nog te weinig benut.
• Authenticiteit: wat is je werkelijk onderscheidend vermogen? Zorg ervoor dat je terug gaat naar je roots en je onderscheidt op een manier die ‘echt’ is.
• Big data: door de grote concurrentie is het van belang om aan de hand van data te weten wat je klant wil om daarmee het klantinzicht scherper te maken.
• Storytelling: waarom moeten klanten voor een bepaald bedrijf kiezen? Het overbrengen van een gevoel over het bedrijf bij de klant om vertrouwen op te wekken (bijvoorbeeld door branded content) is essentieel bij het leveren van de juiste content.
Content is king
Klanten binden door het delen van informatieve, relevante informatie en vooral ook vindbaar zijn is belangrijker dan ooit. Transparantie, een goede vindbaarheid en het creëren van een platform waarbij je jouw kennis deelt zijn essentieel bij het inzetten van goede content marketing. Ga het gesprek aan met klanten,trigger hen jouw kennis te delen en vooral: behandel hen als mensen.
Want waarom zou jij het irritante commercial-filmpje voorafgaand aan een filmpje op Youtube willen zijn als jij ook zelf het filmpje kunt zijn waarop gezocht wordt?
Meer informatie over content marketing? Bekijk dan de volgende blogs op de website van Realimpact:
Contentmarketing zonder onderbuikgevoel
Wilt u na het lezen van deze blogs weten wat online marketing bureau Realimpact voor u kan betekenen op het gebied van content marketing? Neem dan contact op via ons contactformulier of bel op 026-2100 202.