•  

Is jouw website mobiel vriendelijk?

17 March 2015

In dit nieuwe blog van Realimpact benadrukken wij het belang van een mobiel vriendelijke website. Waarom is het verstandig een mobiel vriendelijke website te maken?

Mobiel gebruik neemt met de jaren toe in de wereld en dus ook in Nederland. 72 Procent van de Nederlanders heeft mobiel internet en de verwachtingen zijn dat dit verviervoudigt in 2017. Daarnaast gebruiken mensen hun telefoons tegenwoordig niet alleen om te bellen en spelletjes te spelen. Integendeel; veel mensen starten hun zoektocht om een aankoop te doen tegenwoordig op de telefoon.

Google’s eisen
Wat is een “mobiel vriendelijke” website eigenlijk, en hoe weet ik of mijn website aan de eisen voldoet? Volgens Google moet een website aan de volgende eisen voldoen om als mobiel vriendelijk te worden gekwalificeerd: :

  • Vermijd software die niet werken op (de meeste) mobiele apparaten, bijvoorbeeld Flash.
  • Gebruikt leesbare tekst, zonder dat je daarvoor hoeft in te zoomen op het mobiele apparaat.
  • Plaats links ver genoeg van elkaar zodat de juiste link makkelijk geselecteerd kan worden.

Als je dit gelezen hebt en nog niet zeker weet of je een “mobiel vriendelijke” website hebt, dan zijn er manieren om dit te testen. Je kunt het mobiele bruikbaarheid rapport checken in jouw Google Webmaster Tools account. Dit rapport vertelt je over de prestaties van jouw website.

(Aantekening: Als je nog geen Google Webmaster Tools account hebt voor jouw website, is het aan te raden dit alsnog aan te maken. Het is een eenvoudig proces én gratis.)

Wil je kijken of individuele URL’s mobiel vriendelijk zijn, kun je de Google Developers Mobielvriendelijke Test Tool gebruiken om te kijken of Google tegen problemen aanloopt.

En nu?
Als je hebt geconcludeerd dat je geen mobiel vriendelijke website hebt, moet je bepalen hoe belangrijk dit eigenlijk is voor jou. Het is tijd om even wat dieper te graven.

  • Kijk naar de concurrenten
    Als je ziet dat de websites van jouw concurrenten mobiel vriendelijk zijn, is de kans groot dat de click-through ratio bij de concurrent hoger is dan bij jou. Als de concurrent dit niet heeft, kan dit een concurrentievoordeel worden voor jouw onderneming.
  • Duik in de cijfers
    Bepaal wat het percentage van jouw traffic is, dat via de mobiel binnen komt. Wanneer je ziet dat veel van de traffic via de telefoon binnenkomt en jij niet in bezit bent van een mobiel vriendelijke website, dan is het handig om een geoptimaliseerde mobiele website te overwegen. Je kunt namelijk twee dingen doen: de website responsive maken of overschakelen naar een aparte mobiel vriendelijke website die gescheiden is van de webversie van jouw website.

Heeft dit effect op uw vindbaarheid in zoekmachines?
Onlangs heeft Google in een statement aangegeven dat mobiel vriendelijke websites beter gevonden zullen worden met ingang van 21 april.

“Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.”

Aldus Google. Door kort jouw website te analyseren op mobiele vriendelijkheid, kun je snel zien of je een concurrentievoordeel hebt.

Wil je meer over de prestatie van jouw website op Google? Vraag een gratis quickscan aan of neem contact op met Realimpact.

 


Referenties

marte
"De samenwerking is PARSHIP zeer goed bevallen. Het project is professioneel opgepakt en we zijn voorzien van deskundig advies over de gehele linie."
- Marte Arink, Parship

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV