In dit nieuwe blog van Realimpact benadrukken wij het belang van een mobiel vriendelijke website. Waarom is het verstandig een mobiel vriendelijke website te maken?
Mobiel gebruik neemt met de jaren toe in de wereld en dus ook in Nederland. 72 Procent van de Nederlanders heeft mobiel internet en de verwachtingen zijn dat dit verviervoudigt in 2017. Daarnaast gebruiken mensen hun telefoons tegenwoordig niet alleen om te bellen en spelletjes te spelen. Integendeel; veel mensen starten hun zoektocht om een aankoop te doen tegenwoordig op de telefoon.
Google’s eisen
Wat is een “mobiel vriendelijke” website eigenlijk, en hoe weet ik of mijn website aan de eisen voldoet? Volgens Google moet een website aan de volgende eisen voldoen om als mobiel vriendelijk te worden gekwalificeerd: :
Als je dit gelezen hebt en nog niet zeker weet of je een “mobiel vriendelijke” website hebt, dan zijn er manieren om dit te testen. Je kunt het mobiele bruikbaarheid rapport checken in jouw Google Webmaster Tools account. Dit rapport vertelt je over de prestaties van jouw website.
(Aantekening: Als je nog geen Google Webmaster Tools account hebt voor jouw website, is het aan te raden dit alsnog aan te maken. Het is een eenvoudig proces én gratis.)
Wil je kijken of individuele URL’s mobiel vriendelijk zijn, kun je de Google Developers Mobielvriendelijke Test Tool gebruiken om te kijken of Google tegen problemen aanloopt.
En nu?
Als je hebt geconcludeerd dat je geen mobiel vriendelijke website hebt, moet je bepalen hoe belangrijk dit eigenlijk is voor jou. Het is tijd om even wat dieper te graven.
Heeft dit effect op uw vindbaarheid in zoekmachines?
Onlangs heeft Google in een statement aangegeven dat mobiel vriendelijke websites beter gevonden zullen worden met ingang van 21 april.
“Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.”
Aldus Google. Door kort jouw website te analyseren op mobiele vriendelijkheid, kun je snel zien of je een concurrentievoordeel hebt.
Wil je meer over de prestatie van jouw website op Google? Vraag een gratis quickscan aan of neem contact op met Realimpact.