•  

Interactief verzekeren – FBTO vraagt het de klant

19 February 2015

Zo kan het ook! De verzekeraar FBTO is wat betreft de communicatie en het productaanbod vooruitstrevend in vergelijking met andere verzekeraars. Ze proberen afscheid te nemen van de oude “offline” wereld en zich te richten op de moderne klant. De keuzemogelijkheden moeten voor de klant helder zijn en ze moeten mee kunnen denken via een online platform.

Je gaat niet voor je plezier door je verzekeringen neuzen of verzekeringen vergelijken. Verzekeraars besteden veel aandacht aan het bereiken van de eindconsument, maar het blijft lastig. Coolblue en Bol.com hebben het bijvoorbeeld eenvoudiger. Consumenten shoppen graag online, maar het onderwerp verzekeren is niet leuk en vaak ook nog eens onbegrijpelijk. Verzekeraars hoeven niet te proberen om consumenten voor hun plezier naar de website te lokken.

Een verzekeraar die haar productaanbod gaat aanpassen als de meerderheid van een online panel dat wenst,is goed bezig. Op deze manier wordt consumenten gevraagd om op een boeiende wijze met de verzekeraar mee te denken. De consument heeft behoefte aan eenvoud en overzichtelijkheid. Het verzekeren moet zo effectief mogelijk gebeuren.

Onderling.nl
Om consumenten mee te laten denken om verzekeringen beter af te stemmen op de wensen, heeft verzekeraar FBTO de website Onderling.nl gelanceerd. Een groep verzekeringsdeskundigen probeert te bepalen waar particulieren behoefte aan hebben, maar nog beter is om het ze zelf te vragen. Op Onderling.nl kunnen cases worden ingediend. Een voorbeeld van een ingestuurd idee is een motorfietsverzekering te introduceren die je aan- en uit kunt zetten. Dit lijkt een onzinnige toepassing, maar daar is veel behoefte aan onder motorrijders die de motor niet gebruiken in de wintermaanden. Aan de hand van de ingediende cases krijgt de verzekeraar inzicht in de doelgroep en kan op deze manier het verzekeringsaanbod beter afstemmen op de behoeften van consumenten.

Wat zou jij doen als jij FBTO was?
Deze vraag heeft de verzekeraar centraal gesteld. De meeste andere verzekeraars richten zich op marketingacties om de klant te verleiden om een verzekering af te sluiten. Door de klant het gevoel te geven dat ze invloed hebben, laat je zien dat je openstaat voor feedback. Een community zoals Onderling.nl kost geld voor de verzekeraar. Op twee manieren kan het voordelen opleveren. Ten eerste, ze kunnen hun verzekeringsaanbod beter afstemmen op de wensen van de consument. Ten tweede gaan ze klanten actief betrekken. Mee mogen denken schept een relatie met de klant; een typisch voorbeeld van inbound marketing

Lees ook: ‘Gaan verzekeraars klanten screenen via social media?’ en ‘Van pinpas naar app: bankieren via social media.’

Juul Dijkhuis (LinkedIn profiel) is blogger bij Realimpact en schrijft over de kansen en de uitdagingen voor de financiële sector in de online marketing. Zijn constatering is dat de kracht van social media door veel banken, verzekeraars en financiële instellingen tot op heden wordt onderschat.

 


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Rietje Plugge
SEO Tekstschrijfster
rietjeplugge
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV