•  

Hoger in Google door SEO

4 February 2013

Als u hoger in Google wilt staan, kunt u kiezen uit twee mogelijkheden: 1. Hoger in Google met AdWords en 2. Hoger in Google door SEO. In dit artikel gaan we in op SEO.

SEO staat voor Search Engine optimization. Maar wanneer kiest u in de praktijk voor Hoger in Google door SEO? Het vastleggen van uw doelen, budget en verwacht rendement moet de basis vormen van uw beslissing.

Hoger in Google door SEO op brede zoekwoorden
Vaak wordt er gezegd dat u zich vooral moet richten op verfijnde, winstgevende zoektermen. Indien u echter op zoek bent naar naamsbekendheid en meer bezoekers, dan kan het op lang termijn zeer interessant worden om SEO in te zetten om hoog in Google te staan. Ter illustratie maken we een kleine berekening:

Stel dat u via AdWords zou richten op een hoge plaats voor de zoekterm "huurauto". Via Google AdWords kan u verwachten dat u voor een hoge plaats in Google al gauw 50 cent per klik betaalt. Deze zoekterm heeft maandelijks zo'n 12100 unieke zoekopdrachten. Indien uw AdWords advertentie 7 procent van de kliks binnen haalt (wat zeer hoog ligt, gemiddeld zal u waarschijnlijk eerder 4 procent binnen halen), dan hebt u maandelijks 423,50 euro aan kosten voor 847 bezoekers.

Indien u echter hoger in Google door SEO wilt en u een derde plaats of beter kan halen, dan kan u zich verwachten aan ongeveer 20 procent van het bezoekersaantal. Mensen geven immers nog steeds de voorkeur aan natuurlijke resultaten in Google in vergelijking met de resultaten in advertenties. Een dergelijke campagne zou bijvoorbeeld 5000 euro kunnen kosten, afhankelijke van de zoektermen die u wilt gebruiken. Indien deze campagne 6 maanden nodig heeft om hoge positie in Google te kunnen bereiken, dan heeft u dus eenmalig 5000 euro uitgegeven.

U hebt dus eenmalig 5000 euro betaalt voor een permanente positie die u 20 procent van 12100 bezoekers oplevert per maand. Op jaarbasis hebt u dus mogelijks 29040 bezoekers. Via AdWords betaalt u voor 7 procent van de bezoekers op jaarbasis al hetzelfde bedrag. U heeft dus minder dan de helft van de bezoekers. De vergelijking qua rendement is dus snel gemaakt.

U kunt hier informatie aanvragen over de kosten van hoger in Google door SEO.


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV