Met linkbuilding streef je naar zoveel mogelijk online verwijzingen naar je eigen website. Maar wat zijn de gevaren van linkbuilding?
Google gaat steeds strenger om met inkomende links. In dat kader hebben veel webmasters de gevreesde 'Google Webmaster Tools notice of unnatural links detected' boodschap ontvangen in de laatste maanden. Maar hoe kunt u nu het best omgaan met de gevaren van linkbuilding? En welke stappen kunt u ondernemen om deze problemen te corrigeren?
Binnen linkbuilding moeten we onderscheid maken tussen originele link berichten en nieuwe link berichten.
Originele link berichten
Deze worden al sinds langere tijd door Google verstuurd wanneer er onnatuurlijke links gevonden worden die verwijzen naar een website. Als gevolg van deze bevindingen heeft Google in de ernstigste gevallen - waar in de mening van Google een wijdverspreide linkspam is opgetreden over een langere periode - websites volledig naar beneden gewaardeerd.
Indien u een dergelijk bericht ontvangen heeft, mag u dat zeker niet negeren. De enige oplossing is zoveel mogelijk van de onnatuurlijke links zo snel mogelijk zien te verwijderen en daarna een 'reconsideration request' in te dienen bij Google.
Nieuwe link berichten
In minder ernstige gevallen focust Google zich enkel op specifieke onnatuurlijke links. Websites die zich in deze situatie bevinden zullen geen algehele daling zien in hun rankings, maar enkel voor bepaalde combinaties van zoekwoorden.
Toch dienen deze waarschuwingen ook serieus genomen te worden. Ook in dit geval is het namelijk beter om de onnatuurlijke links zo snel mogelijk te verwijderen.
Hoe kan u onnatuurlijke links opsporen?
Google Webmaster biedt sinds kort de mogelijkheid om een tabel van de bestaande links te downloaden. Deze tabel kan tevens gesorteerd worden op datum. Zo kan u alle bestaande links in een bepaalde tijdsperiode nagaan en nakijken of er onnatuurlijke links tussen zitten die verwijderd dienen te worden.