•  

Gebruikersonderzoek zelf doen

10 October 2012

Gebruikersonderzoek hoeft niet duur en ingewikkeld te zijn. Sterker nog, het effect van een gebruikersonderzoek is juist groter als je als organisatie vaak en simpel kunt testen. En gelukkig zijn er een aantal bruikbare en simpele tools beschikbaar.

Gebruikersonderzoek start het liefst in het redesign proces. Door als website eigenaar nauw betrokken te zijn bij het gebruikersonderzoek, leer je snel meer over gebruiksvriendelijkheid en over je doelgroep.

Voordelen van gebruikersonderzoek

Het voordeel van testen in een vroeg stadium is dat de kosten van het verbeteren ook lager zijn. Je ontdekt de fouten namelijk vaak al op ‘papier’. Het zelf uitvoeren van gebruikersonderzoek door het ondervragen van een collega levert al een schat aan informatie op. Daarnaast zijn er allerhande gratis online tools beschikbaar om het gebruikersonderzoek te vergemakkelijken.

Het proces ‘ontwerpen-testen-verbeteren’ praktisch uitvoeren is een enorme sleutel tot usability (en website) succes. Dit is voor een groot deel afhankelijk van de cultuur in je organisatie: kunnen mensen met snelle feedback omgaan, durven ze erom te vragen, zijn ze bereid om kleine risico’s te nemen door snelle iteraties om uiteindelijk een beter resultaat neer te zetten?

Tools voor gebruikersonderzoek

Tools als Silverback en Camtasia zijn simpel en handig tools om gebruikersonderzoek vast te leggen. Dit is niet per se nodig, maar kan heel nuttig zijn in het overtuigen van mensen van de resultaten van je test. Iemand zelf zien worstelen met de nieuwe opzet zorgt voor begrip voor verbeteringen.

Met Usabilla en Kampyle kun je in zeer korte tijd, of juist continu, feedback verzamelen. Een enquête geeft je vooral inspiratie om testen te ontwerpen en nieuwe functionaliteiten te bedenken. Visuele feedback vanuit Usabilla geeft je direct inzicht in probleemgebieden op specifieke pagina’s.

Kortom, met bovenstaande tools wordt gebruikersonderzoek in eigen huis een optie. Ondersteuning nodig bij het opzetten van uw eigen gebruikersonderzoek? Neem contact op voor nog meer tips.


Referenties

marte
"De samenwerking is PARSHIP zeer goed bevallen. Het project is professioneel opgepakt en we zijn voorzien van deskundig advies over de gehele linie."
- Marte Arink, Parship

Onze specialisten

Femke Postma
Junior Online Marketeer
Femke
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV