•  

Gaan verzekeraars klanten screenen via social media?

5 May 2014

Werkgevers gebruiken social media in sollicitatieprocedures. Verzekeraars zouden ook baat kunnen hebben bij het natrekken van hun klanten via social media. Moet dit worden toegestaan of is dit net een stapje te ver?

 Op 27 maart 2014 publiceerde een verzekeringsvakblad een primeur over de verzekeraar Nederlanden van Nu. Deze online verzekeraar die onder de vleugels van Generali valt, zou verzekerden belonen indien ze de verzekeraar toegang zouden geven tot hun Facebook-profiel. Achteraf bleek het een 1 april grap te zijn, maar de gedachte achter de grap is niet volledig ondenkbaar. Aan de hand van de profielen van klanten op social media is wel een risico-inschatting te maken voor bepaalde verzekeringen.

Nederlanden van Nu zou een premiekorting tot 25% geven als de klant de verzekeraar toegang zou verschaffen tot zijn of haar Facebook. Op het profiel zouden zij software gebruiken om gedragspatronen te herkennen. Gelukkig was het een grap, maar wat gaat de toekomst ons nog bieden?

Stel, een ZZP-er vraagt een offerte aan bij een verzekeraar voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Deze verzekering verstrekt de verzekerde een uitkering bij arbeidsongeschiktheid. Vooral arbeidsongeschiktheid die mogelijk tot pensionering doorloopt is een grote kostenpost voor de verzekeraar. Wat nu als de verzekeraar vóór de acceptatie van de verzekering inzicht krijgt in het gedrag van de verzekerde via social media? Als daar enige tijd in wordt gestoken zijn er veel gegevens te achterhalen. Als op Facebook blijkt dat de verzekerde al diverse keren ziek is geweest door rugklachten, kan dit nuttige info zijn voor de verzekeraar.

Ook het morele risico wordt door de verzekeraar meegenomen in de keuze om een aanvraag voor een verzekering wel of niet te accepteren. Een verzekerde die elk weekend op Facebook aan het opscheppen is over zijn of haar alcoholconsumptie is mogelijk niet de klant waar een autoverzekering voor moet worden afgesloten. Of een zorgverzekeraar die op Twitter kan achterhalen dat een verzekerde drugs gebruikt. Voor deze verzekerde moet maar geen aanvullende zorgverzekering worden afgesloten.

Dit soort informatie mag de verzekeraar niet zo maar gebruiken, maar hoe ver mogen verzekeraars gaan om informatie in te winnen over hun klanten? De privacy van mensen moet beschermd worden, maar bepaalde gegevens zijn eenvoudig te achterhalen zonder dat de verzekeraars bloot hoeven te geven hoe ze aan bepaalde informatie komen. Ze kunnen een verzekering ook gewoon niet accepteren om een willekeurige andere reden.

Als consument zou ik er maar rekening mee houden dat verzekeraars ook mee kunnen kijken op social media.

Over de auteur
Juul Dijkhuis (LinkedIn profiel) is blogger bij Realimpact en schrijft over de kansen en de uitdagingen voor de financiële sector in de online marketing. Zijn constatering is dat de kracht van social media door veel banken, verzekeraars en financiële instellingen tot op heden wordt onderschat.


Referenties

rienk
"Na verloop van tijd kwamen er vanuit het online kanaal meer en meer leads binnen. Naast een toename in volume merken we dat gedurende de periode ook de kwaliteit toenam. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas."
- Zeilmakerij Buitink, Duiven

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV