•  

Contentstrategie; zes redenen om er een te hebben

23 December 2014

Men is massaal aan het twitteren en bloggen geslagen. Toch ontbreekt vaak een contentstrategie; de rechtvaardiging van de content die de wereld in gestuurd wordt. Wat is een contentstrategie eigenlijk? En hoe maak je er een? Lees het allemaal in het nieuwe blog van Realimpact.

Zes redenen om een contentstrategie te hebben:

  • Betere gebruikerservaring
  • Grotere merkconsistentie
  • Nieuwe operationele efficiëntie
  • Beter risico management door betere controle
  • Verbeterde SEO en analyses
  • Betere personificatie en verscherping doelgroep
    (Kristina Halvorson)

Definitie contentstrategie
Er zijn talloze definities van contentstrategie in omloop. De één beschrijft het als een plan, de ander als een benadering of visie: Contentstrategie is “de mindset, cultuur en benadering van de bevrediging van informatiebehoefte van potentiële klanten, op elke plaats en in elke fase van het koopproces. Het is een strategische benadering van contentmanagement als een asset met een kwantificeerbare ROI. (Michael Brenner)

Content strategie= hoogwaardige & sterke content
De prestatie van het bedrijf is het allerbelangrijkst. Content komt zo’n beetje aan het einde van het prioriteitenlijstje. Bedrijven schieten zichzelf daarmee in de voet. Het koopproces begint bij negen van de tien prospects op Google. De website en social media kanalen moeten aanwezig en in shape zijn. De content daarop moet als een magneet werken en niet afstotend. Daarom is het hebben van een contentstrategie van belang. Op den duur is hoogwaardige, relevante, bruikbare en sterke content hetgeen dat prospects op een natuurlijke wijze naar jou toe trekt, hen merkloyaal maakt en daarmee het bedrijfsresultaat verbeterd.

Contentstrategie= voorwaarden aan content
Zonder het vastleggen van de voorwaarden waaraan de content moet voldoen, is er geen beleid. Het hebben van een contentstrategie geeft richting aan de vele data/content die gecreëerd moet worden om de informatiebehoefte van prospects te bevredigen. Het geeft ook de grenzen van deze content aan en draagt daarmee bij aan merkconsistentie. In een contentstrategie wordt bepaald wie van de vele experts welke content maakt, wanneer en via welk kanaal deze de wereld bereikt.

Hoe pak je je contentstrategie aan?
Wanneer de content strategie bepaald is, kan contentmarketing beginnen. Hoe formuleer je de contentstrategie? Door de volgende vragen te beantwoorden in relatie tot de nodige content:

Wat? Met wat?
Waarom? Wanneer?
Hoe? Waar?
Voor wie? Hoe vaak?
Door wie? En hierna?

Door antwoord te geven op deze vragen breng je structuur aan en maak je je keuzes inzichtelijk, communiceerbaar en meetbaar.

Hulp nodig bij het maken van een succesvolle contentstrategie? Of meer weten over contentmarketing? Neem dan contact op met Realimpact! Bel ons op 026-2100.202 mail of stuur een berichtje op Facebook, Linkedin of Twitter.

Atika Aafar (LinkedIn) is research specialist bij Realimpact en blogt over onderwerpen die in haar dagelijkse werkzaamheden opvallen. Haar inhoudelijke interesse ligt bij de onderwerpen coporate communicatie, online marketing en advertising.

 

 

 


Referenties

rienk
"Na verloop van tijd kwamen er vanuit het online kanaal meer en meer leads binnen. Naast een toename in volume merken we dat gedurende de periode ook de kwaliteit toenam. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas."
- Zeilmakerij Buitink, Duiven

Onze specialisten

Ina Lambrecht
Social Media Expert
ina
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV