•  

Bloggen door klanten

3 December 2015

Een goed draaiende webshop staat of valt natuurlijk door converterende klanten. Overweeg eens om klanten voor je te laten bloggen. Want hoe leuk zou het zijn als je klanten bloggen over hun ervaringen met jouw producten?

Of dat ze een uitleg geven over de werking daarvan? Dit is een trend die je tegenwoordig steeds vaker terugziet. Een goed voorbeeld daarvan is de blogpagina van de Hema. Als klanten voor je willen bloggen, ontstaat er vaak een win-winsituatie. Hoe dat werkt, wordt je in dit blog duidelijk.

Klanten laten bloggen. Hoe pak je dat aan?
Het idee is er, maar hoe krijg je klanten zover dat zij over jouw producten gaan bloggen? Je kunt het natuurlijk rechtstreeks vragen via een nieuwsbrief of via je eigen website. Geef in ieder geval genoeg aandacht aan de blogmogelijkheid, en creëer op je website een aparte blogpagina die alleen gevuld is met blogs van klanten. Bepaal voor jezelf wel een aantal selectiecriteria, waaraan de blogs én de bloggers moeten voldoen.

Enkele relevante aandachtspunten waarmee je rekening kunt houden zijn:

  • Maak de belangstellenden duidelijk van ‘What’s in it for them?’. Beloon je de bloggers of is het verstrekken van een podium al voldoende?; 
  • Geef vooraf duidelijk aan dat niet ieder blog automatisch op de website wordt geplaatst;
  • Laat niet iedere blogger over hetzelfde product bloggen en
  • Plaats een reageeroptie onderaan de blogs.

Deze opsomming is natuurlijk niet uitputtend, maar ze helpen je alvast op weg om het proces goed in kaart te brengen.

Voordeel van het bloggen door klanten
We noemden al eerder in dit blog de win-winsituatie. De klanten krijgen een podium of een beloning. Maar wat levert het bloggen van klanten voor jou op? De kans neemt toe dat:

  • Jouw website betere naamsbekendheid krijgt als de blogs worden verspreid over diverse (social) mediakanalen;
  • De klantloyaliteit toeneemt;
  • Er meer nieuwe bezoekers naar jouw website worden getrokken en
  • Dat al deze factoren conversie verhogend werken.

Tot zover dus in het kort de win-winsituatie. Maar bestaan er ook SEO-effecten?

SEO-effecten van klantenblogs
Natuurlijk mogen we de SEO niet vergeten in dit verhaal. Hieronder staan wat feiten die gunstig zijn voor de SEO:

  • De content blijft actueel en bewegend, door de regelmatige nieuwe blogs en de reageeropties;
  • De content is uniek en relevant;
  • Toename van de kans op organische likes en shares. En dat is goed voor de algemene ranking van je website en
  • Toename kans op een hogere positie op de SERPS, dus een betere vindbaarheid. 

Tot slot
Een blog is geen review. Het blog moet een op zichzelf staand verhaal zijn, waarin de klant zijn beleving en ervaring deelt, en misschien hoe hij of zij tot het besluit kwam om voor jouw webshop te kiezen. 

Wees objectief, dus geef ook de klanten een kans die een negatieve ervaring willen delen. Dat is gunstig voor de betrouwbaarheidsfactor.  

Veel succes.

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Neha - Judith Herbrink
Adviseur Online Strategie
neha judith
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV