Een goed draaiende webshop staat of valt natuurlijk door converterende klanten. Overweeg eens om klanten voor je te laten bloggen. Want hoe leuk zou het zijn als je klanten bloggen over hun ervaringen met jouw producten?
Of dat ze een uitleg geven over de werking daarvan? Dit is een trend die je tegenwoordig steeds vaker terugziet. Een goed voorbeeld daarvan is de blogpagina van de Hema. Als klanten voor je willen bloggen, ontstaat er vaak een win-winsituatie. Hoe dat werkt, wordt je in dit blog duidelijk.
Klanten laten bloggen. Hoe pak je dat aan?
Het idee is er, maar hoe krijg je klanten zover dat zij over jouw producten gaan bloggen? Je kunt het natuurlijk rechtstreeks vragen via een nieuwsbrief of via je eigen website. Geef in ieder geval genoeg aandacht aan de blogmogelijkheid, en creëer op je website een aparte blogpagina die alleen gevuld is met blogs van klanten. Bepaal voor jezelf wel een aantal selectiecriteria, waaraan de blogs én de bloggers moeten voldoen.
Enkele relevante aandachtspunten waarmee je rekening kunt houden zijn:
Deze opsomming is natuurlijk niet uitputtend, maar ze helpen je alvast op weg om het proces goed in kaart te brengen.
Voordeel van het bloggen door klanten
We noemden al eerder in dit blog de win-winsituatie. De klanten krijgen een podium of een beloning. Maar wat levert het bloggen van klanten voor jou op? De kans neemt toe dat:
Tot zover dus in het kort de win-winsituatie. Maar bestaan er ook SEO-effecten?
SEO-effecten van klantenblogs
Natuurlijk mogen we de SEO niet vergeten in dit verhaal. Hieronder staan wat feiten die gunstig zijn voor de SEO:
Tot slot
Een blog is geen review. Het blog moet een op zichzelf staand verhaal zijn, waarin de klant zijn beleving en ervaring deelt, en misschien hoe hij of zij tot het besluit kwam om voor jouw webshop te kiezen.
Wees objectief, dus geef ook de klanten een kans die een negatieve ervaring willen delen. Dat is gunstig voor de betrouwbaarheidsfactor.
Veel succes.
Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.