•  

Betrouwbare webshops: Google’s Trusted Stores

2 June 2015

Ben je een frequent online shopper, dan heb je vast wel eens te maken gehad met de twijfel of een webshop wel of niet betrouwbaar is. Of misschien heb je al met de nadelen te maken gehad van een webshop die helaas echt onbetrouwbaar bleek. Ook Google heeft liever niet dat het online winkelpubliek wordt benadeeld door malefide webshops. Dat is de reden dat Google het keurmerk 'Google's Trusted Store' in het leven heeft geroepen, oftewel ‘Google’s Betrouwbare Webshops’. Uiteraard is dit niet alleen interessant voor de online shopper, maar ook voor de webshopeigenaren zelf. In dit blog vertellen we je er meer over.

Introductie van het keurmerk
Google heeft enkele jaren geleden het keurmerk Google's Trusted Store in Amerika geïntroduceerd. Op dit moment draait het keurmerk als pilot ook in de landen Groot Brittannië, Australië, Japan, Duitsland en Frankrijk. Wanneer het keurmerk exact in Nederland zal worden geïntroduceerd is nog niet door Google gecommuniceerd. Dit zal mede afhangen van hoe het keurmerk in deze landen is ontvangen. Aangezien online shoppen geen landsgrenzen kent, leek het ons handig om er alvast meer informatie over te geven.

Google zet online consument centraal
Het doel van Google is dat de consument tussen de zoekresultaten in één oogopslag ziet welke webshops het keurmerk dragen. Op deze manier weet de consument dat hij met een betrouwbare webshop te maken heeft. Maar hoe controleert Google dat zelf eigenlijk? Google verstrekt hun keurmerk natuurlijk niet zomaar. Google heeft hiervoor voorwaarden opgesteld. Enkele van deze voorwaarden (policies) zijn:

  • een webshop moet aan de klant een positieve userexperience (klantbeleving) bieden;
  • er moet veiligheid worden geboden aan de klant, dus bijvoorbeeld geen cloaking of phishing;
  • bestellingen hebben een verzendtermijn van maximaal 10 dagen;
  • een webshop heeft binnen 28 dagen een minimum van 500 bestellingen.

Wat levert een Google Trusted Store op voor de consument?
Doet een online shopper zaken met een Google Trusted Store, dan mag hij rekenen op:

  • uitstekende klantenservice;
  • goede leveringsvoorwaarden;
  • tot 1000 (dollar) garantstelling van Google als de consument niet krijgt wat was beloofd;
  • shoppen met een gerust gevoel.

SEO versus Google Trusted Store
Ondanks dat dit keurmerk nog niet voor de Nederlandse webshopeigenaren beschikbaar is, zal het geen verrassing zijn dat dit keurmerk ook op SEO-gebied een positieve uitwerking zal hebben. Google toont een Trusted Store op een hogere positie in de zoekresultaten dan een webshop zonder dit keurmerk. De shop is in de resultaten herkenbaar aan de badge en deze badge wordt ook nog eens op iedere webpagina van de webshop getoond.

Deelnemers binnen diverse online fora en netwerken, verwachten dat het niet al te lang meer zal duren voordat dit keurmerk ook in Nederland wordt uitgerold. In Amerika blijkt het keurmerk door de consument al met succes te zijn ontvangen, terwijl het voor de webshopeigenaren conversieverhogend werkt. Vanuit de pilotlanden komen ook al positieve geluiden. Dus tot zover zijn de ervaringen positief, wij in Nederland wachten het nog even rustig af.

Meer weten over Google of Google Shopping? Neem contact op met één van onze internetadviseurs door te bellen naar 026-2100.202 of te mailen naar info@realimpact.nl.

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

marja
"Het verbetertraject van onze corporate website Movisie.nl was een hele uitdaging. Mede dankzij de inbreng van Realimpact zijn er grote stappen gemaakt en kunnen we er weer een hele tijd tegenaan."
- Marja van Middelaar, MOVISIE

Onze specialisten

Gerbrand van Barneveld
Adviseur Internet Strategie
gerbrand van Barneveld 300x201
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV