•  

Accelerated Mobile Pages

6 April 2016

Google heeft in oktober 2015 aangekondigd, de gebruikers van mobiele apparaten via Accelerated Mobile Pages beter te bedienen. Niet een geheel onlogische ontwikkeling, aangezien wereldwijd veel mensen informatie van het web halen met mobiele apparaten.

We hebben het dan over Smartphones en tablets. En hoe vaak komt het niet voor, dat webpagina’s op mobiele apparaten erg langzaam laden of niet goed weergegeven worden? Om maar niet te spreken van het heen en weer springen van de pagina zelf. Best frustrerend soms en Google wil deze frustratie wegnemen met Accelerated Mobile Pages.

Ten eerste: Wat zijn Accelerated Mobile Pages?
Accelerates Mobile Pages zijn webpagina’s die met een speciale HTML-code ontwikkeld zijn voor mobiele pagina’s. Je kent waarschijnlijk al de normale HTML-code bij het opstellen van webcontent, maar de HTML voor AMP-pagina’s is een code met zo min mogelijk onnodige ballast voor de mobiele gebruiker. Een uitgeklede versie van je webpagina, waarbij snelheid het sleutelwoord is. Dit is uiteraard ook weer gunstig voor de vindbaarheid.

De code zorgt ervoor dat de content sneller wordt geladen. Dat is veel gebruiksvriendelijker dan wanneer bezoekers zich eerst moeten worstelen door een woud van advertenties of aanmeldpop-ups voor nieuwsbrieven. De kans is dan groot dat de bezoeker allang heeft afgehaakt, voordat de gewenste content eindelijk zichtbaar wordt. Bovendien wordt de webpagina in de juiste afmeting weergegeven. Let op dit is niet hetzelfde als Responsive Webdesign.

Open source
Open source betekent dat de basis van een software (bron), online voor iedereen gratis beschikbaar wordt gesteld. Iedereen kan het concept verder ontwikkelen en het concept vervolgens verder verspreiden.  Je kunt het vergelijken met een community waar deelnemers hun expertise bijdragen aan het verder ontwikkelen van het softwareontwerp.

Hoe stel je Accelerated Mobile Pages op?
Hiervoor hebben we de Google Guidelines nagelezen. Voor de volledige instructie, raden wij je aan om die zeker eens door te nemen. Hieronder vind je alvast een samenvatting van de belangrijkste stappen uit de instructie:

  • Ontwerp: verwerk de speciale AMP-code in de HTML-code van de webpagina;
  • Vindbaarheid: heb je zowel een AMP-versie als een ‘gewone’ versie van je webpagina, geef dan de canonical URL door aan Google;
  • Check de AMP: Met een handige tool kun je checken of jouw webpagina een AMP-pagina is;
  • Status: Met de Google Search Console kun je checken of de AMP-pagina’s juist zijn geïndexeerd.

Kijk ook eens naar de instructievideo’s van Accelerated Mobile Pages Project. Daarmee wordt je ook flink op weg geholpen.

Over de auteur
Rietje Plugge (Linkedin profiel) schrijft als SEO tekstschrijver bij Realimpact en blogt over ontwikkelingen op het vlak van zoekmachine optimalisatie en content marketing.


Referenties

Maximumbeauty
"Wij krijgen door de inzet van Realimpact maandelijks nieuwe klanten binnen. Wij zijn zeer tevreden met de inzet en betrokkenheid van onze adviseur. Helder, meedenkend, transparant en zakelijk!"
- Schoonheidssalon Maximum Beauty, Rotterdam

Onze specialisten

Neha - Judith Herbrink
Adviseur Online Strategie
neha judith
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV