Uit onderzoek door Boer en Croon blijkt dat bijna 90 procent van de grootste B2B-bedrijven in Nederland geen volwassen digitale strategie heeft. Het onderzoek is gedaan onder 60 B2B-bedrijven uit Nederland.
Uit het onderzoek komt naar voren dat het digitale kanaal veruit het belangrijkst is voor B2B. De resultaten omtrent de online beïnvloeders van omzet zijn tekenend. Bijna 50 procent van de invloed op omzet is afkomstig van contentgerelateerde aspecten zoals personalisatie en de online catalogus. Daarbij zorgt de zoekmachineoptimalisatie voor de vindbaarheid van al deze content.
Dat social media slechts zes procent scoort, is wellicht te verklaren vanuit het perspectief dat social media-ROI lastig(er) aan te tonen is dan bijvoorbeeld de ROI van een online catalogus en de inzet van SEO. Toch wordt ook in het onderzoek onderkend dat social media goed is voor o.a. het onderhouden van persoonlijke contacten, het tonen van thought leadership en het delen van relevante content.
Boer & Croon heeft de digitale strategie opgedeeld in zes elementen, waar de digitale strategie aan moet voldoen. Een digitale strategie:
1. is goed aligned met de bedrijfsstrategie en met offline klantinteractie;
2. voegt waarde toe in alle fasen van de business cycle van de klant;
3. biedt gepersonaliseerde relevante content;
4. stimuleert en faciliteert interactie in alle verbindingen in het netwerk;
5. gebruikt alle voor de klant meest passende mediakanalen;
6. is beschikbaar via alle voor de klant relevante devices.
Drie resultaten die bedrijven volgens Boer en Croon kunnen behalen met een gedegen digitale strategie zijn:
1. meer omzet wegens groter, relevant klantbereik;
2. lagere kosten wegens gemakkelijkere informatieverspreiding en contact;
3. blijere klanten door contact ‘anywhere, anytime, anyhow, anywhat’.
Het volledige onderzoek is hier te downloaden.
Wilt u meer weten over wat Realimpact voor u kan betekenen? Laat uw gegevens hier achter zodat we vrijblijvend contact met u op kunnen nemen. Of raadpleeg hier een selectie van onze referenties.