•  

4 Stappen voor betere klantbeoordelingen

24 March 2014

Het is misschien het meest verslavende aan sociale media. Je plaatst een bericht en als het goed is reageren je vrienden met ‘likes’. Het is goed, wat je doet. Zucht van opluchting en weer door. Bedrijven maken steeds meer gebruik van klantbeoordelingen, vanwege hetzelfde soort principe. Een ‘like’ van de één vertelt de anderen dat je dit bedrijf kan vertrouwen en gerust een aankoop kan doen.

Toekomstige klanten vertrouwen bedrijven van nature niet (bron). Wanneer ze informatie willen hebben over een bedrijf zullen ze eerst de klantbeoordelingen bekijken. Dat vertrouwen moet je winnen. Als een klant tevreden is met jouw product zorgt die klant ervoor dat andere mensen ook interesse krijgen. 

In Nederland begint dit besef gaandeweg te komen. De grote aanbieders online hebben het belang van klantbeoordelingen goed in de gaten en bieden ruim mogelijkheid aan hun klanten om ze te beoordelen. De rest zal nog volgen. De klantbeoordelingen sectie gaat namelijk één van de belangrijkste onderdelen zijn van de online aanwezigheid. In deze YouTube video over het belang van klantbeoordelingen wordt dat mooi aangehaald.

De giganten van de e-commerce in de Verenigde Staten hebben de behandeling van klantbeoordelingen tot een kunst verheven. Een recente studie laat de volgende statistieken zien: 61% van online consumenten lezen eerst de klantbeoordelingen voordat ze een product aanschaffen. Hierbij zal 105% tot aanschaf over gaan. Tenslotte is door toevoegingen van klantbeoordelingen 18% verkoopstijging gebleken.

Klantbeoordelingen worden ook door online vergelijkers gebruikt en natuurlijk door Google ranking. Kortom, ze zijn erg belangrijk.

Hoe pak je klantbeoordelingen goed aan?
Stap 1:
creëer een fanbase. Dit doe je ten eerste door goede producten te maken en een goede service aan te bieden.
Stap 2:
maak productexperts van de fans. Verschaf goede achtergrondinformatie
Stap 3:
vraag ze om online recensies te schrijven. Bied ze hulpmiddelen hiervoor.
Stap 4
: bied ze een incentive aan. Iets waar zij ook wat aan hebben.

Het stappenplan werkt alleen als je je doelgroep goed kent en op hun behoefte inspeelt. Zoek hulp als dit een zwakke punt is. Realimpact is een gespecialiseerd online marketingbureau die een bewezen track record heeft op dit gebied. Buitink Technology zegt bijvoorbeeld het volgende over Realimpact: ‘De online marketing inzet van Realimpact levert Buitink Technology meer op dan dat het uiteindelijk kost. Een goede investering zonder al te veel overbodige poespas. ‘

Bekijk onze andere klantbeoordelingen voor een goede indruk van onze toegevoegde waarde.

Over de auteur
Atika Aafar (LinkedIn) is research specialist bij Realimpact en blogt over onderwerpen die in haar dagelijkse werkzaamheden opvallen. Haar inhoudelijke interesse ligt bij de onderwerpen coporate communicatie, online marketing en advertising.


Referenties

riengoed
"De juiste zichtbaarheid en vindbaarheid is voor een basisschool als Confetti van levensbelang. Realimpact brengt onze doelgroep in contact met ons en zorgt dat het daar niet bij blijft."
- Basisschool Confetti, Arnhem

Onze specialisten

Kim Raven
Online Tekstschrijver
Kim Raven
Realimpact BV
Louise Michelstraat 4
6843TB Arnhem
Tel: 026-2100.202
KvK: 56362129

Realimpact DE
Hauptstrasse 22
39393 Gunsleben
Duitsland
Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Copyright © Realimpact BV